پایگاه اطلاع رسانی معلمان کلاس ششم

راهنما ،نمونه سئوالات ،روش تدریس و دانلود پاور پوینت برای کلاس ششم

دانلود انیمیشن عمر گران مایه(حکایت دو برادر)صفحه 59 فارسی ششم

دانلود انیمیشن عمر گران مایه(حکایت دو برادر)صفحه 59 فارسی ششم

انگلیسی را قورت بده !

نویسنده : یاسر همرا : ۸:۳۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/٢٦
Comments نظرات () لینک دائم

دانلودفیلم های درس اصفهان مطالعات اجتماعی کلاس ششم

فیلم میدان نقش جهان(میدان امام)

دانلود

 فیلم مسجد امام(مسجد جامع عباسی)

دانلود

فیلم مسجد شیخ لطف الله

دانلود 

 فیلم کاخ عالی قاپو

دانلود

 

مجموعه آموزش انگلیسی

آموزش چند رسانه ای دروس کامل ششم ابتدایی
قلب

نویسنده : یاسر همرا : ۱٠:۳۳ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/۱٥
Comments نظرات () لینک دائم

زندگینامه دانشمندان ایرانی/فارسی کلاس ششم

 

 

زندگینامه ی دانشمندان ایرانی ( زکریای رازی،ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی )



نمونه تمرین فصل سوم ریاضی ششم، اندازه گیری طول و زاویه کلاس ششم

نمونه تمرین فصل سوم ریاضی ششم، اندازه گیری طول و زاویه

1

 

 منبع: Khansar teacher پایه ششم

آموزش زبان کودکان


PDF کتاب معلم (راهنمای تدریس) کار و فناوری - نسخه نهایی

آموزش انگلیسی در خواب


کتاب کار و فناوری ششم دبستان - کتاب کار دانش آموز - بخش اول

 

       


دانلود فیلم ماه بود و روباه ( تفکر و پژوهش ششم )

یکی دیگر از فعالیت های موجود در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم فعالیت " ماه بود و روباه " است که به بیان آرزوها و زیبایی ها می پردازد. بدین منظور انیمیشنی در رابطه با این فعالیت برای شما عزیزان آماده شده است، امیدوارم مفید واقع شود.

*** *** ***

«ماه بود و روباه» نوشته آناهیتا تیموریان از داستان‌های تخیلی و داستان‌های حیوانات است. روباه داستان که ماه را دوست دارد، بر آن می‌شود که یک شب به بالای کوه رفته و ماه را از آسمان بردارد و...

 

 

دانلود قسمت اول 

دانلود قسمت دوم

دانلود قسمت سوم

دانلود قسمت چهارم

منبع: وبلاگ دفتر مشق

 

پی نوشت:

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نسخه ژاپنی این کتاب را ناشری به نام "green cat" در حالی منتشر کرده است که نسخه چینی آن نیز امسال در کشور هنگ‌کنگ به زیر چاپ رفته بود.
کتاب ماه و بود و روباه در سال 1379 توسط انتشارات کانون به چاپ رسید و در سال 1383 نیز نامزد دریافت جایزه اوکتاگونال (مرکز بین‌المللی مطالعات ادبی کودکان و نوجوانان فرانسه) شد.
فیلم پویانمایی این اثر نیز به کارگردانی بابک نظری موفقیت‌های زیادی را در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی کسب کرده است که دریافت جایزه طلایی بخش فیلم‌های پویانمایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان قاهره در مصر و دومین جایزه افتخاری جشنواره اوبرن استرالیا برای بهترین فیلم ساخته شده توسط بزرگ‌سالان برای کودکان از آن جمله است.
داستان این اثر در باره‌ی روباهی است که خیلی عاشق ماه بود یک شب تصمیم می‌گیرد که بالای کوه رفته و ماه را از آسمان بردارد و به لانه خود ببرد. دیگران هم آ‌ن‌ قدر خواب‌شان سنگین بود که نفهمیدند جای ماه در آسمان خالی است. اما ماه در لانه روباه‌ هر شب بزرگ و بزرگتر می‌شد...

 

 دانلود فیلم ماه بود و روباه ( تفکر و پژوهش ششم ) 

تکنیک دانش آموزش موفق


دانلود پاورپوینت درخت بخشنده ،درس تفکر و پژوهش کلاس ششم ابتدایی

فعالیت درخت بخشنده جز فعالیت های نیمه تجویزی کتاب تفکر و پژوهش می باشد که مضمون آن تعلق و هویت و دوست داشتن است. سیلور استاین نویسنده ی توانای این کتاب است...

از آنجایی که تهیه کتاب سخت است و چاپ مجدد نداشته، شاید بهتر باشد از پاور پوینت زیبایی که در این زمینه ساخته شده است استفاده کنیم:

دانلود پاور پوینت درخت بخشنده

 دانلود پاور پوینت درخت بخشنده

رهنمود هایی برای بحث فلسفی

نوشته: توماس وارتنبرگ
بازبینی: جیم جانسن

در داستان پسر جوان و درخت در «درخت بخشنده»ی «شل سیلور استاین» موضوع ارتباط درست انسان‌ با طبیعت مطرح شده است. در این داستان، رابطه‌ی پسر با درخت دچار دگرگونی‌هایی می‌شود. هر یک از مراحل این فرآیند دگرگونی، به‌ شکل همزمان یک مرحله از رشد انسان و انواع منابع دسترس پذیر برای پاسخگویی به نیازها و آرزوهای او در آن مرحله را نشان می‌دهد.
فیلسوفان، زمان درازی به پیروی از کتاب مقدس بر این باور بودند که انسان‌ها بر طبیعت مالکیت دارند. یعنی انسان‌ها می‌توانند هر گونه کاری را که برای رسیدن به هدف شان ضرورت دارد، با طبیعت بکنند. از دیدگاه آن ها همه‌ی آنچه در طبیعت بود، تنها برای ما بود. اما به‌ ویژه از نیمه‌ ی پایانی سده ی بیستم، که پیامدهای ویرانگر چنین پنداشت خودپسندانه‌ای هر چه بیشتر آشکار شد، فیلسوفان کوشیده اند از رابطه‌ی مناسب‌تری با دنیای طبیعت، ماهرانه سخن برانند. یک پیشنهاد فراگیر آن ها این است که ما باید خود را خدمت گزاران جهانی بدانیم که باید همان‌گونه که هست برای بازماندگان‌مان باقی بماند. ماهیت دقیق چنین ارتباطی بسیار مورد بحث قرار گرفته است، زیرا این پرسش را دربردارد که آیا دنیای طبیعی، خود به تنهایی دارای حقوقی است که انسان‌ها باید به آن‌ احترام بگذارند؟
در زمینه ی رفتار مناسب انسان‌ها با طبیعت، آشکارا در «درخت بخشنده» پرسش شده است. هدف بحث درباره‌ی این کتاب با کودکان این است که آن‌ها را واداریم با تمرکز بر چگونگی تغییر ارتباط پسر با درخت در مراحل مختلف، در این باره‌ که چگونه باید با طبیعت رفتار کرد، بیندیشند. در آغاز، پسر از درخت و ویژ‌گی‌های گوناگون آن برای شادی و لذت بهره می گیرد، بی آن که به درخت آسیب ‌برساند. می‌توانیم این ارتباط را این گونه توصیف کنیم: پسر جوان به درخت و تمامیت آن احترام می‌گذارد. ولی در سه مرحله‌ی بعدی که نوجوان، جوان و بزرگسال ‌می‌شود رابطه‌ی پسر با درخت، شکل ویران‌کننده‌ای به خود می‌گیرد، چنان ‌که نخست سیب‌های درخت را برای فروش جمع می کند، بعد شاخه‌ها و سرانجام تنه‌ی آن را می‌برد. وقتی پسر به‌ کهنسالی می رسد، رابطه‌اش با آنچه‌ از درخت باقی مانده – تنه‌اش - دیگر شکل بهره کشی ندارد و تنها روی آن می‌نشیند و استراحت می‌کند. با بحث دقیق درباره‌ی این که چگونه رابطه‌ای با درخت بهتر است و چرا؟ کودکان با طرح پرسش‌های زیربنایی، وارد مقوله ی اخلاق زیست‌محیطی خواهند شد.

پرسش‌هایی برای بحث فلسفی

بخشش و نوع‌دوستی:
درخت به بخشش به پسر ادامه می‌دهد تا آنجا‌که دیگر چیزی برای بخشیدن برایش باقی نمی‌ماند. از سوی دیگر، پسر چیزی به درخت نمی‌دهد.
۱. آیا فکر می‌کنید پسر خودخواه است؟ چرا آری ؟ چرا نه؟
۲. آیا برای توصیف‌ کسی که به بخشیدن ادامه می‌دهد، بی آن که به فکر خودش باشد یا  در برابر بخشش خودچیزی بخواهد، واژه‌ای هست؟
۳. فکر می‌کنید چرادرخت پس از بخشیدن تنه‌اش به پسر، خوشحال‌نیست؟
ماهیت بخشش و هدیه:
در داستان، درخت هدیه های فراوانی به پسر می‌دهد.
۱. آیا هرگز چیزی را بخشیده‌اید که بعد ها آرزو کرده باشید ای‌کاش آن را نبخشیده بودید؟
۲. آیا بخشیدن آسان‌تر نیست، اگر دریافت‌کننده به راستی  از آن قدردانی کند؟
۳. وقتی چیزی را به کسی می‌دهید، آیا توقع دارید در مقابل چیزی بگیرید؟
۴. وقتی چیزی به شما داده می‌شود، آیا احساس می‌کنید به کسی که به شما هدیه داده است،  وامدار شده اید؟
۵. آیا چیزی را که به راستی نیاز دارید، به کسانی که دوست‌شان دارید، اگر واقعاً به آن نیاز داشته باشند هم می بخشید؟
ماهیت دوست داشتن
در آغاز کتاب خواندیم که درخت، پسر را دوست داشت.
۱. فکر می‌کنیدچرا درخت در آغاز پسر را دوست داشت؟
۲.  فکر می‌کنیدچرا پسر، درخت را دوست داشت؟
۳. آیا این دو گونه «دوست داشتن» از یک جنس‌اند؟
۴. آیا مردم برای دوست داشتن کسی به دلیل نیاز دارند؟
۵. آیا رفتار شما با کسانی که دوست‌شان دارید، با رفتارتان با آن‌هایی که دوست‌شان ندارید، تفاوت می کند ؟
۶. وقتی کسی را دوست دارید، چگونه به او نشان می‌دهید که دوستش دارید؟
۷. آیا هرگز از کسی که دوستش داشته‌اید ،برای این که مدتی ترک‌تان کرده، یا چون کاری انجام داده‌است  که خوش‌تان نمی‌آید، رنجیده و خشمگین شده اید؟
۸. آیا می‌توانید ‌همزمان هم کسی را دوست داشته باشید و هم ازرفتارش خشمگین بشوید؟
شادمانی
درخت پس از بخشیدن تنه‌اش به پسر در واقعً خوشحال ‌ نیست.
۱. آیا پسر در پایان داستان خوشحال‌ است؟
۲. آیا درخت خوشحال‌ است؟
۳. اگر شما جای درخت بودید، خوشحال‌بودید؟ چرا؟
۴. آیا هرگز کاری را تنها برای خوشحال‌کردن کسی انجام داده‌اید؟
۵. آیا خوشحال‌کردن دیگران، شما را خوشحال‌ می‌کند؟
۶. آیا برای خوشحال‌بودن به دیگران نیاز دارید؟
۷. آیا برای خوشحال بودن به دلیلی نیاز دارید، یا می‌توانید بدون هیچ دلیلی  هم خوشحال‌ باشید؟
۸. آیا می‌توانید همزمان هم خوشحال‌ باشید و هم غمگین؟

منبع :http://daftare-mashgh.mihanblog.com

نرم افزار آموزشی کودکان


پاورپوینت درس شکلی دیگر؛ تفکر و پژوهش کلاس ششم ابتدایی



تفکر و پژوهش ، خفاش دیوانه ، دفتر مشق

دانلود پاورپوینت درس شکلی دیگر تفکر و پژوهش



منبع: وبلاگ تلاشگران

نرم افزار شکوفه باران


تاریخچه زمین لرزه های بزرگ در ایران /درس 5 علوم تجربی کلاس ششم

تاریخچه زمین لرزه های بزرگ در ایران

 فهرستی از زمان و میزان قربانیان زمین لرزه های به وقوع پیوسته در ایران در ذیل به طور خلاصه ارایه می شود:

تاریخ وقوع

 آمارکشته شدگان

محل حادثه

توضیحات

22 دسامبر سال 856 میلادی

200000 نفر دامغان  
 23 آگوست سال 893 میلادی 150000 نفر اردبیل  
 18 نوامبر سال 1727 میلادی 77000 نفر تبریز  
 10 ژوییه سال 1909 میلادی 5500 نفر نواحی مرکزی کشور قدرت 3.7  در مقیاس ریشتر
 25 مه سال 1923 میلادی 2200 نفر نواحی غربی کشور قدرت 7.5  در مقیاس ریشتر
  01 مه سال 1929 میلادی 3330 نفر نواحی غربی کشور قدرت 4.7 در مقیاس ریشتر
 06 مه سال 1930 میلادی 2500 نفر نواحی شمالی قدرت 2.7 در مقیاس ریشتر
 27 نوامبر سال 1945 میلادی 4000 نفر نواحی جنوبی ایران قدرت 8.2 در مقیاس ریشتر - بلوچستان و سواحل دریای عمان را لرزید.در این زلزله استان کراچی نیز در هند  لرزید.
 02 فوریه سال 1957 میلادی 2000 نفر شمال ایران قدرت 7.4 ریشتر
13 دسامبر سال 1957 میلادی  2000 نفر روستا های همدان و کرمانشاه قدرت 7.3 ریشتر
  آوریل سال 1960 میلادی 450  نفر لار، واقع در جنوب کشور  
 01 سپتامبر سال 1962 میلادی 100000 نفر ساری در این زلزله 7.3 ریشتری 294 روستا از بین رفتند.
سپتامبر 1962 میلادی  11000 نفر تهران 200 روستا در غرب تهران ویران شد.
  31 آگوست 1968 میلادی 10000 نفر خراسان  
  10 آوریل 1972‌ میلادی 5054 نفر جنوب کشور  این زلزله 7.1 ریشتر قدرت داشت و موجب ویرانی 1000 کیلومتر مربع شد.
24 نوامبر 1976 میلادی   5000 نفر شمال غربی ایران در نواحی مرزی روسیه با ایران و شرق ترکیه قدرت 7.3 ریشتر - قسمت اعظم آن در ایروان در مرز کشورمان بود.
 21 مارس 1977 میلادی 167 نفر کشته، 556 نفر زخمی جنوب کشور

 

 35 روستا به شدت صدمه دیدند. در منطقه ی بندرعباس  7000 نفر بی سرپناه شدند. شدت این زلزله 6.9 ریشتر بود. این نکته قابل تامل است که بعد از 90 دقیقه پس لرزه ای با قدرت 6 ریشتر موجب ویرانی هرچه بیشتر منطقه شد.
آوریل 1977 میلادی 900 نفر منطقه اصفهان  
سپتامبر 1978 میلادی 25000 نفر شرق ایران  
 16 سپتامبر 1979 میلادی 15000 نفر طبس قدرت 7.8 ریشتر
11 ژوئن 1981 میلادی 3000 نفر کرمان قدرت 6.9 ریشتر
  28 جولای1981 میلادی 15هزار نفر کشته و 1000 نفر زخمی کرمان 50هزار نفر بی سرپناه شدند.این زمین لرزه با قدرت 7.3 اتفاق افتاد.
20 ژوئن 1990 میلادی  40000 تا 50000 نفر مناطق رشت، قزوین و زنجان 60000زخمی، 400000 نفر بی سرپناه در منجیل و رودبار تقریبا تمام سازه ها از بین رفت.در خلخال و نوشهر صدمات سنگینی به شهر وارد شد و در تهران نیز لرزه هایی محسوس بود.قدرت این زلزله 7.4در مقیاس ریشتر بوده و حتی قسمت هایی از تبریز و اراک و مرزهای شمال غربی ایران و کشورهای همسایه را لرزانید. متاسفانه پس لرزه ای که روز بعد از زمین لرزه با قدرت 5.3 زمین را لرزاند سبب شد تا 20 تن از ساکنان شهر منجیل و لوشان را از بین ببرد.
 28 فوریه 1997 میلادی 1100 نفر اردبیل بزرگی آن زمین لرزه، 5.5 درجه در مقیاس ریشتر بود.

 

10 مه 1997 میلادی 1613 نفر بیرجند بزرگی 7.1 درجه در مقیاس ریشتر
 22 ژوئن 2002 میلادی   261 تن کشته و 1300 نفر زخمی  ابهر و غرب ایران بزرگی این زمین لرزه 6.5 ریشتر بود.
 26 دسامبر 2003 میلادی  40000 نفر بم (کرمان) قدرت 6.6
 بعدازظهر روز جمعه 8 خرداد ماه سال 1383، (28 مه 2004میلادی) صدمات جانی و مالی این زمین لرزه محدود بوده و یکی از علل آن تراکم کم جمعیت در پیرامون مرکززمین لرزه می باشد. حد فاصل شهرهای فیروزآباد ، کجور و مرزن آباد در استان مازندران  ساعت 17 و 8 دقیقه و 46 ثانیه به وقت محلی (ساعت 12و 38 دقیقه و46 ثانیه به وقت بین المللی)
لرزش ناشی از این رویداد با قدرت 6.3 ریشتر در بخشهای وسیعی از کشور حس شد.در تهران نیز مردم را دچار چنان وحشتی کرد که تا چند روز به دور از خانه ها یشان و در پارک ها معاش کردند.

پکیج جامع آموزش شطرنج


دانلود فیلم لی لی حوضک- موضوع فعالیت 13تفکر و پژوهش

           بخش اول                

 

                          بخش دوم

                                      منبع : سکوی ششم