پایگاه اطلاع رسانی معلمان کلاس ششم

راهنما ،نمونه سئوالات ،روش تدریس و دانلود پاور پوینت برای کلاس ششم

گاف‌‌آموزش‌وپرورش‌دردرس‌دریاقلی+عکس

بهرحال جدا از این کار زیبا و ارزشمند وزارت آموزش و پرورش، متاسفانه گاف بزرگی در طراحی این داستان در متن کتاب درسی رخ داده که در نوع خود جالب توجه است! طراح محترم گویا فراموش کرده و یا کاملاً بی اطلاع بوده که جزیره آبادان فاقد هر نوع کوه و ارتفاعات قابل ذکری است و دریاقلی را در میان کوهها به تصویر کشیده که در حال رکاب زدن است و تانک های دشمن در ذوالفقاری را نیز در میان کوههای بلند نشان داده در حالی که ذوالفقاری "کوی" است به معنای محله و برزن و نه "کوه" ! و پوشش کنار رودخانه بهمنشیر نیز نخلستان است...

البته اینگونه گاف ها بی سابقه نیست و سال گذشته نیز وزارت آموزش و پرورش کتاب درسی «جغرافیای استان‌ها» را چاپ کرده که در آن زندگینامه «ایرج افشار سیستانی» پژوهشگر که هنوز در قید حیات است آمده، اما در این کتاب اعلام شده که وی در سال 1389، فوت کرده است!

http://www.seratnews.ir/fa/news/79884

                   لطفا به دقت به تصاویر آمده در کتاب فارسی ششم دقت بفرمائید.

 

 






دریا قلی سورانی کتاب کلاس ششم ابتدایی دبستان کیست ؟

داستان «دریاقلی سورانی» پس از سال‌ها تاخیر از سال جدید تحصیلی وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شد. داستانی که پایه ششمی‌ها در درس چهارده خود آن را خواهند خواند. شخصیتی که اگر چه در دهه 60 و بحبوحه جنگ افراد کمی از فداکاری وی اطلاع پیدا کردند اما با گذر زمان داستان فداکاری او زبان به زبان چرخید و به یکی از اسطوره‌های دفاع مقدس تبدیل شد.

وی جایگزین شخصیت‌های خیالی چون پطروس هلندی شد که سالها در کتاب‌ها وجود داشت اما از خلاف آمد عادت و به گفته حبیب احمدزاده یکی از نویسندگان دفاع مقدس: «هنوز در کشور هلند هم کسی پطروس را نمی‌شناسد، ولی همه ما او را می‌شناسیم؛ راستی چرا هیچ‌وقت از خودمان نپرسیدیم چرا پطروس فداکار جای انگشتش یک چوب در سوراخ سد نگذاشت؟»


دریاقلی جوانی از اهالی آبادان و شغل او اوراق ‌فروشی بود و در گوشه‌ای از «کوی ذوالفقاری» آبادان و در گورستانی از اتومبیل‌های فرسوده زندگی می‌کرد.

در ماه‌های آغاز جنگ، آبادان در محاصره نیروهای دشمن بود. انگار تقدیر این بود که درست در آن زمان که لشگری از تانک‌ها و سربازان عراقی غافلگیرانه از رودخانه بهمن‌شیر گذشته و وارد آبادان شده بود، تنها دریاقلی متوجه حضور آنان شود و در آن شب پاییزی آبان ماه 1359 روی زین دوچرخه قراضه‌اش بنشیند و تا نفس دارد رکاب بزند؛ از میان چشمی دوربین‌های دیده‌بانان عراقی و قناسه به دست‌های ارتش عراق که تیرشان به خطا نمی‌رفت بگذرد و باز رکاب بزند تا این خبر را به مدافعان شهر برساند.

رسیدن دریاقلی همان و بنا شدن سد محکم نیروهای ایرانی برابر لشگر عراق همان؛ سدی از مقاومت که باعث شد دشمن به آن سوی بهمنشیر رانده شود.

آنهایی که روزهای آغازین جنگ ایران را تحلیل می‌کنند همه اعتراف می‌کنند که اگر دریاقلی جانش را پای رکاب زدن مداوم از بهمنشیر تا آبادان نگذاشته بود، آن لشگر عراقی شاید تا شیراز هم می‌رسید. می‌دانند که اگر او نبود آبادان با تلفاتی سنگین سقوط می‌کرد و باز پس گرفتنش نیازمند نبردهایی خونین‌تر و پرهزینه‌تر از فتح خرمشهر بود.


«دریاقلی» جای پتروس دروغین را در کتاب‌های درسی گرفت+عکس

«دریاقلی» جای پتروس دروغین را در کتاب‌های درسی گرفت+عکس

ماجرا و داستان «دریاقلی سورانی» پس از سالها تاخیر از سال جدید تحصیلی وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شد

به گزارش فارس، متولدین دهه 60 هنوز هم برخی از داستان‌های کتاب‌های درسی خود را به خاطر دارند؛ داستان «دهقان فداکار» و از خودگذشتگی ریزعلی خواجوی در نجات سرنشینان قطار مسافری، داستان «تصمیم کبری»، داستان «خانواده آقای هاشمی»، داستان «کوکب خانم» و.... داستان‌هایی که رنگ و بوی ایرانی داشتند و هنوز هم با به میان آمدن نام آنها نوستالژی گذشته در ذهن‌ها زنده می‌شود. اما با گذشت زمان متولدین دهه 60 جای خود را به نسل‌های بعدی می‌دهند و برخی از شخصیت‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند.
 
 
 
* پتروس فداکاری که مردم هلند هم آن را نمی‌شناسند
 
داستان «دریاقلی سورانی» قرار است پس از سال‌ها تاخیر از سال جدید تحصیلی وارد کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی شود. داستانی که پایه ششمی‌ها در درس چهارده خود آن را خواهند خواند. شخصیتی که اگر چه در دهه 60 و بحبوحه جنگ افراد کمی از فداکاری وی اطلاع پیدا کردند اما با گذر زمان داستان فداکاری او زبان به زبان چرخید و به یکی از اسطوره‌های دفاع مقدس تبدیل شد.
 
وی  جایگزین شخصیت‌های خیالی چون پتروس هلندی شد که سالها در کتاب‌ها وجود داشت اما از خلاف آمد عادت و به گفته حبیب احمدزاده یکی از نویسندگان دفاع مقدس: «هنوز در کشور هلند هم کسی پتروس را نمی‌شناسد، ولی همه ما او را می‌شناسیم؛ راستی چرا هیچ‌وقت از خودمان نپرسیدیم چرا پتروس فداکار جای انگشتش یک چوب در سوراخ سد نگذاشت؟»
 
دریاقلی سورانی در آن شب پاییزی و بارانی سال 1359 اسطوره‌ای آفرید که لشکر ایران را از یک شکست بزرگ و حتمی نجات داد. دریاقلی بر روی دوچرخه خود نشست و مسافتی قریب به 20 کیلومتر را رکاب زد و خود را به نیروهای ایرانی رساند و آنها را از حضور نیروهای عراقی و حمله آنها آگاه ‌کرد. گفته می‌شود که اگر دریاقلی این حرکت را انجام نداده بود، نیروهای عراق می‌توانستند تا شیراز و دیگر شهرهای مرکزی ایران نفوذ کنند.
 
دریاقلی به همراه مردم آبادان در «عملیات کوی ذوالفقاری» شرکت کرد و در حالی که این گروه سلاح و ادوات چندانی در دست نداشتند به جنگ با دشمن رفتند و توانستند نفوذ دشمن به آبادان را ناکام بگذارند. در جریان همین نبرد دریاقلی جراحت سختی پیدا کرد و در جریان انتقال به پشت جبهه به شهادت رسید.
 
 
 
* ترکی: خیلی از مسائلی که اولویت دارند خیلی از وقتها مغفول می‌مانند
 
تا به حال داستان‌های زیادی در مورد این رویداد مهم تاریخی نوشته شده و چندین مستند و یک فیلم سینمایی هم از آن ساخته شده است. اما هنوز به رغم این تلاش‌ها این داستان وارد کتاب‌های درسی نشده بود.
 
 
 
محمدرضا ترکی محقق و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس در مورد تاخیر در ورود این داستان به کتاب‌های درسی می‌گوید: این شخصیت نقش بسیار جدی و مهمی در جنگ داشته ولی متاسفانه گمنام مانده است. متاسفانه از این مشکلات در کشور ما بسیار هستند و خیلی از مسائلی که اولویت دارند خیلی از وقت‌ها مغفول می‌مانند. متاسفانه این شهید تا چند سال پیش حتی یک قبر درست و حسابی هم نداشت. اینکه ما در کتاب‌های درسی خود در مورد این شهید چیزی بنویسیم کمترین کاری بوده که می‌توانستیم انجام بدهیم.
 
 
 
 
 
محمدرضا ترکی افزود: من از چند سال پیش، پیشنهاد این کار را به وزیر فرهنگ و ارشاد دادم و حتی نامه‌ نگاری‌هایی را نیز انجام دادم. اما از آنجا که داستان‌هایی که تاکنون در مورد وی نوشته شده بودند برای کتاب‌های درسی مناسب نبودند، از این رو متن جدیدی را نوشتم. 
 
این استاد دانشگاه در مورد اقدام شجاعانه دریاقلی سورانی گفت: به نظر من شخصیت دریاقلی یکی از مهمترین اسطوره‌های عرصه دفاع مقدس است و اگر شجاعت و درایت او نبود شهر آبادان که یکی از مهمترین شهرهای جنوب بود، در همان ماه‌های اول جنگ از دست می‌رفت. اگر این عمل فداکارانه دریاقلی نبود مطمئنا سرنوشت جنگ طور دیگری رقم می‌خورد. او مردی برخاسته از میان توده‌های مردم بود که شجاعت او مثال زدنی نیست.
 
 
 
 
 
به گزارش فارس، سخن گفتن و آگاهی رساندن در مورد شخصیت‌های ملی و مذهبی یک کشور یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش در ایران است. امید است این اقدام فتح بابی باشد در شناساندن دیگر شخصیت‌های ملی و مردمی که از یاد و خاطره آنها مغفول مانده است.

راهنمای درس هنر برای معلمان (چهارم ،پنجم وششم دبستان

راهنمای درس هنر برای معلمان (چهارم ،پنجم،ششم دبستان)
مقطع : راهنمای تدریس دبستان،راهنمایی ، دبیرستان
پایه : ابتدایی
آخرین تاریخ بروز رسانى : 1391
 
مقدمه (19968 KB)
بخش اول (21350 KB)
بخش دوم (25351 KB)
بخش سوم (13538 KB)

دانلود کتاب راهنمای معلم درس تربیت بدنی ششم دبستان

کتاب معلم درس سلامت و تربیت بدنی ششم دبستان
مقطع : راهنمای تدریس دبستان،راهنمایی ، دبیرستان
پایه : ابتدایی
آخرین تاریخ بروز رسانى : 1391
 
بخش اول (820 KB)
بخش دوم (733 KB)
بخش سوم (528 KB

راهنمای تدریس کاروفناوری اطلاعات و ارتباطات ششم

 

 

 

 

 

 

 

 

راهنمای تدریس کاروفناوری اطلاعات و ارتباطات ششمقلب

 

 لطفاروی لینک بالا کلیک بفرمائید

 

 


دانلود کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی

ارزشیابی توصیفی
ارزشیابی توصیفی
مقطع : راهنمای تدریس دبستان،راهنمایی ، دبیرستان
پایه : ابتدایی
آخرین تاریخ بروز رسانى : 1390
مقدمه (95 KB)
بخش اول (141 KB)
جدول (152 KB)
بخش دوم (217 KB)
بخش سوم (529 KB)
بخش چهارم (612 KB)
بخش پنجم (386 KB)
بخش ششم (309 KB)
بخش هفتم  

زاغکی قالب پنیری دید- کتاب فارسی کلاس اول قدیم

خاطرات دیروز, تصاویر خاطره انگیز, عکس های قدیمی, جلد کتاب قدیمی, خاطره, خاطرات, تصاویر قدیمی, old pic


مادر در باران امد

خاطرات دیروز, تصاویر خاطره انگیز, عکس های قدیمی, جلد کتاب قدیمی, خاطره, خاطرات, تصاویر قدیمی, old pic


تصویر کتاب فارسی کلاس اول- خاطرات دوران قدیم

خاطرات دیروز, تصاویر خاطره انگیز, عکس های قدیمی, جلد کتاب قدیمی, خاطره, خاطرات, تصاویر قدیمی, old pic


نمونه سؤالات ارزشیابی ریاضی سال ششم ابتدایی

نمونه سؤالات ارزشیابی ریاضی سال ششم ابتدایی
  فصل اول

 منبع :http://amouzeshriazi.ir


آموزش درس به درس ریاضی پایه ششم برای معلمان

 

درس1    لینک کمکی


درس2    لینک کمکی


 راهبرد حل مسئله  لینک کمکی


 درس 3  لینک کمکی


 درس 4   لینک کمکی


 

فصل دوم()

درس 1  لینک کمکی


 درس 2  لینک کمکی


 راهبرد حل مسئله   لینک کمکی


 درس 3  لینک کمکی


 درس4   لینک کمکی


 

فصل سوم()

درس 1  لینک کمکی


 درس 2  لینک کمکی


 

 فصل چهارم()

درس 1  لینک کمکی


درس 2   لینک کمکی


راهبرد حل مسئله  لینک کمکی


درس 3  لینک کمکی


 درس4  لینک کمکی


 

فصل پنجم()     کل فصل    لینک کمکی
;  فصل ششم()  
 فصل هفتم()  
 فصل هشتم()

درمان مشکلات ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی

 

 

اصطلاح اختلال ریاضی در مورد دانش آموزانی بکار می رود که علیرغم داشتن هوش طبیعی،و سلامتی کامل در بینایی و شنوایی،در انجام مهارتهای محاسباتی ضعیف هستند. در این گروه کودکان نقص جدی در یادگیری مهارت های ریاضی از شناخت اعداد گرفته تا عملیات ریاضی و مسائل مربوط به ادراک فضایی و حل مسئله وجود دارد . معمولا این مشکل به حدی است که در تحصیل و زندگی روز مره مرتبط با مهارت های ریاضی ایجاد اختلال کرده است .

 

مغز و ریاضی

در حدود 6 درصد کودکان در سنین مدرسه دچار اختلال ریاضی هستند.

نیمکره راست مغز: قدرت حل معما ، خلاقیت و کشف کردن ،جهت یابی دارد.حس لامسه و درک اشیا سه بعدی به این قسمت مربوط است. این نیمکره به فرآیندهای ادارکی، تصور، تجسم، خیال پردازی، شناخت رنگ و موسیقی و هنر،  می پردازد و کل نگر است. نیمکره راست ابتداء کل را می بینید و بعد اجزا آنرا تشخیص می دهد سمت راست مغز اساس خلاقیت را تشکیل می دهد. اکثر سیاستمداران و هنرمندان راست مغزهستنند.

نیمکره چپ مغز:قدرت درک ریاضیات و فلسفه،نظم و طبقه بندی و پردازش اطلاعات را دارد.  با جزئیات سرو کار دارد. مرکز به یاد سپردن کلمات و اعداد است. این بخش از مغز ریاضی دانان و فلاسفه و زبان شناسان، فعالتر و بر نیمکره راست ، غالب است. این نیمکره به فعالیتهایی همچون ریاضیات، زبان و منطق، حافظه، طبقه بندی ها تحلیل و …اختصاص دارد. و به جزئیات امور توجه دارد .نیمکره چپ مغز ، ابتدا اجزا را دیده و سپس آنها را ترکیب نموده و کل را می سازد .نیمکره چپ مغز، مربوط به  هوش است.اکثر حسابداران، وکلا و طراحان بیشتر از سمت چپ مغز خود استفاده میکنند . برتری یک نیمکره از مغز بر دیگری به معنی عدم استفاده ازنیمکره دیگر نیست، و هر دو نیمکره با هم ارتباط دارند، و در مجموع فعالیت دو نیمه مغز با هم ٬ شخصیت فرد را می سازند.

اهداف آموزش ریاضی

الف) اهداف پرورشی: مهمترین وظیفه آموزش ریاضی تربیت دانش‌آموز است تا بتواند در زندگی،مسائل خود را حل نماید.

ب) اهداف آموزشی: دانش آموز با تکنیک‌های محاسباتی مورد نیاز در مدرسه و خارج از مدرسه آشنا شود.و در زندگی روز مره بکار بگیرد.

ج) اهداف فرهنگی: ریاضی بخشی از فرهنگ  بشری است لذا یادگیری آن در زندگی بسیار ضروری است.ریاضی دانان و نوابغ کشور ما همواره الگوهای مهمی برای سایر کشورها می باشند.

د) اهداف عاطفی: یادگیری ریاضی،موجب  فعالیت‌های ذهنی و  تقویت حس کنجکاوی  ونیز  حس ظرافت و ادارک می شود. موریس کلاین می‌گوید: (ریاضیات عالی‌ترین دستاورد فکری و اصیل‌ترین ابداع ذهن آدمی است.)

 

علل مشکلات ریاضی

 

1- ضعف در مهارتها ی زبانی : نقص در درک عملیات ریاضی، مفاهیم و رمز گشایی یا حل مسائل نوشته شده با نمادهای ریاضی .

2- ضعف در مهارت های ادراکی : مثل :خواندن نمادهای عددی یا علائم حسابی و طبقه بندی اشیا ء و یا ادراک فضایی .

3- ضعف در مهارتهای توجه : مثل رونویسی درست از اعداد و اشکال ، به یا د سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود و رعایت علائم ریاضی .

4- ضعف درمهارتهای ریاضی : ضعف در محاسبات ریاضی(جمع-تفریق و...) شمارش اشیا ء و یادگیری جدول ضرب . ویا در ک مفاهیم متضاد مانند: سبک و سنگین ، بسته و باز ، پر و خالی ، چپ و راست ؛ دور و نزدیک ، درک ارزش پول ، درک زمان (گفتن ساعت ) و جهت یابی .

5-مشکلات عصب شناختی و شخصیتی و عوامل فیزیولوژیکی.

6-عملکرد پایین هوش غیر کلامی(هوش عملی).

7-آموزش ضعیف در کلاس درس.

8-عدم علاقمندی به درس ریاضیات

9-ضعف در یک یا چند فرایند روانی پایه یعنی مراحل یادگیری: مانند:دقت-ادراک-حافظه

10-عدم تثبیت غلبه طرفی مغز(کودک برخی کارها را با سمت چپ و برخی دیگر را با سمت راست بدن انجام می دهد.مثلا: با دست راست می نویسد ولی با پای چپ توپ را می زند و مواردی از این قبیل).

۱۱-تاخیر در رشد.مراحل رشد بخوبی طی نشده است و یا در آن وقفه ایجاد شده است.

۱۲-عوامل محیطی(خانواده و معلمان).نقش فضا و مکان،  نقش کلاس‌های خصوصی،  کمبود وسایل آموزشی ریاضی،و...

۱۳-عوامل ژنتیکی.

۱۴-عوامل بیوشیمیایی (قبل از تولد-حین تولد-بعد از تولد)

 ۱۵-ضعف در هماهنگی چشم و دست.

 

علایم اختلال ریاضی

 

-شمارش طوطی وار : کودک در شمارش اعداد مشکل دارد .

- عدم درک مفهوم عدد : مثلا کودک مفهوم عدد 5 را نمی داند یعنی نمی تواند 5مهره را جدا کند .

-عدم درک ارزش عددی : کودک نمی داند 4 از 5 بزرگتر است و بر عکس .

-مشکل در خواندن عدد : ممکن است در خواندن اعدادویا خواندن اعداد شبیه به هم اشتباه کند مثلا 2و 3 ، 4و6 یا جهت خواندن را رعایت نمی کند مثلا 12 را 21 می خواند .

- مشکل در کپی عدد : هنگام رونویسی عدد مشکل دارد .

- مشکل در نوشتن عدد : نوشتن عدد نیاز به استفاده از حافظه دارد . بنابراین گاهی کودک شکل عدد را فراموش می کند و یا اعداد شبیه به هم را اشتباه می نویسد . مثلا 3 را 2 می نویسد ( مربوط به توجه ) یا شکل عدد را نمی داند یعنی 3 را 5 می نویسد . گاهی مشکل مربوط به جهت یابی است و عدد را وارونه می نویسد .

- علامتها را نمی شناسد : کودک نمی داند + یعنی جمع بنابراین ممکن است اشتباه کند مثلا: 1=2+3

- مفهوم عملیات را نمی داند : جمع و تفریق را با هم اشتباه می کند.

- اشکال در نحوه عملیات : گاهی کودک هنوز از انگشتان برای عملیات استفاده می کند ، این موضوع در سطوح بالاتر مانند جمعهای اعداد دورقمی و... مشکلات بیشتری را بوجود می آورد. .

- اشکال در درک ارزش مکانی .

- مشکل در حل مساله : گاهی کودک علیرغم اینکه عملیات ریاضی را می داند٬ ، در درک مسایل ریاضی مشکل دارد و نمی تواند روابط بین اجزای مساله را درک کند.

-در درک زمان مشکل دارد.

-درشمارش پول مشکل دارد

-در مهارتهای محاسباتی (جمع-تفریق-ضرب-تقسیم-کسر و...)مشکل دارد.

 

تمرینات مختلف جهت تقویت مهارتهای ریاضی

 

یکی از دلایل اختلال ریاضی مربوط به اختلال در مراحل رشدی کودک است .بدین معنی که کودک مراحل رشد خود را بخوبی طی نکرده ویا خیلی دیر به این مرحله رسیده است.مثلا کودک در 9 ماهگی هم قادر به نشستن نبوده است .ویا والدینش وی را مجبور کرده اند که در 4 ماهگی بنشیند. (این مرحله از رشد می بایستی در 6 ماهگی اتفاق بیفتد) و بسیاری موارد دیگر... که اصطلاحا به آن " تاخیر در رشد" می گویند.لذا برخی از تمرینات ذیل جهت جبران مراحلی است که کودک بخوبی طی نکرده است. این تمرینات جهت تقویت نیمکره های مغزی بکار می روند که نهایتا در بهبود عملکرد مغزو در نتیجه پیشرفت در ریاضیات تاثیر فراوان دارند.زیرا عدم غلبه طرفی مغز نیز از علل بوجود آورنده اختلال ریاضی است.

 

تمرینات حرکتی در منزل و یا مراکز مشکلات ویژه یادگیری

 

* قدم زدن به جلو – عقب – پهلوها و پریدن .(جهت تقویت مهارتهای حرکتی)

*سینه خیز رفتن .

*راه رفتن ریتمیک و شمارش مستقیم و معکوس .(تقویت دقت)

*کشیدن شکل و حروف روی قسمتهای مختلف بدن با انگشتان  و حدس زدن  .(دقت-ادراک-تجسم فضایی)

* پرتاب توپ به هدف به تناوب با هر دو دست (جهت تقویت دقت و هماهنگی چشم و دست).

*پرتاب توپ به طرف یکدیگر همواره با نام بردن .

*ضربه به توپ با دست راست، چپ، هر دو دست.

*تنفس عمیق به علاوه گوش دادن به موسیقی.(دقت)

* راه رفتن با چشم بسته و حدس زدن جای اشیاء.(دقت-حافظه)

*-چرخاندن میله و حرکات بالا و پایین رفتن با انگشتان .

* تمرین چرخش مداد در دست با چپ و راست.

*آموزش خلاقیت و تحریکات یکپارچکی حسی .

*گوش دادن به موسیقی با چشم بسته .(دقت)

* مچاله کردن کاغذ با هر دو دست و پرتاب آن.

*گفتن لطیفه و به خاطر سپاری آن .(حافظه)

*آشنایی و کار با با چرتکه(بدون توجه به این موضوع که: چرتکه در زمانه فعلی قابل استفاده نیست)

* بستن چشم و پیدا کردن راه تمرین مداد شمعی(دقت-ادراک-حافظه)

* آموزش خلاقیت در زمینه های مختلف.

* تمرین حرکات چشم با دنبال کردن چراغ قوه .(دقت بینایی).

*راه رفتن با چشم بسته (تعادل-دقت)

*تاکید روی فعالیتهای دستی .

*لی لی کردن با هر پا به صورت جداگانه (تعادل-تثبیت غلبه طرفی مغز)

*چرخاندن توپ روی بدن .(دقت-تعادل)

*تمرین ایستادن روی شانه جهت حفظ تعادل.

*حرکت پاها بصورت دو چرخه .(تقویت مهارتهای حرکتی)

*راه رفتن با کتاب روی سرو پرش در این حالت(حفظ تعادل)

آموزش مهارت اجتماعی (مانند:آشنایی به عابر بانک، خرید کردن-پول دادن و...).

*تن آگاهی(شناخت قسمتهای مختلف اعضای بدن مانند:دست راست-چشم چپ-پای راست-گوش چپ و...)

*پرتاب کردن و گرفتن توپ(دقت-هماهنگی چشم و دست-تقویت مهارتهای حرکتی).

*تمرینات تعادل(ایستادن روی یک پا- راه رفتن روی تخته تعادل-لی لی کردن و...)

 

راهکارها ی آموزشی

 

*آموزش مطالب درسی با توجه به پایه تحصیلی.

*آموزش مفاهیم(بزرگ-کوچک -کم-زیاد و...).

*شناخت و رسم اشکال ساده هندسی با توجه به پایه تحصیلی.

*عدد نویسی(از هر پایه و هر جایی که مشکل دارد).مثلا اگر دانش آموز پایه پنجم در شناخت  اعداد دو رقمی مشکل دارد می بایستی تمرینات پایه دوم  به بالا را با وی کار کرد.

*تقویت دقت بینایی با استفاده از تمرینات مختلف.

*تقویت دقت و حساسیت شنوایی.

*تقویت حافظه بینایی.

*تقویت حافظه شنوایی.(شعر خوانی-گفتن چند جمله و یا چندکلمه و تکرارآنها  توسط کودک).

*استفاده از پازل جهت تقویت دقت و ادراک کودک.

*طبقه بندی تصاویر،وسایل،و... در شکلها و اندازه های مختلف.

*کار با ماز.(جهت تقویت دقت-ادراک-هماهنگی چشم و دست).

*پرتاب حلقه جهت هماهنگی چشم و دست و نیز تقویت دقت.

*بازی با دارت(تقویت دقت).

*بازی با مینی بسکتبال(دقت-هماهنگی چشم و دست).

*چسباندن اعداد مغناطیسی روی وایت بردو عدد نویسی با آنها.

 

*نخ کردن مهره ها در یک رنگ و یا بصورت متناوب در رنگهای مختلف مثلا: یکی آبی-یکی زرد-یکی سبز ...دوباره یکی آبی-یکی زرد-یکی سبز و...(دقت و تقویت توالی دیداری).

*کامل کردن تصاویر ناقص.(جهت تقویت ادراک-دقت-هماهنگی چشم و دست-تجسم فضایی)

*شناخت جهات مختلف مانند:راست-چپ-بالا-پایین و... جهت تقویت تجسم فضایی.

*شکل سازی و یا عدد نویسی با خمیربازی.

*بریدن و چسباندن اشکال مختلف هندسی.

*نقاشی کردن و کپی کردن تصاویر و اعداد مختلف.

*ردیف بندی اشیاء با توجه به رنگ-شکل و یا اندازه آنها.

*شناخت تفاوتها و تشابهات تصاویر و یا اشیاء.

*تمرینات نگهداری ذهنی(طول-شکل-اندازه و...).

*تمرینات مربوط به وزن-مساحت-اندازه.

*تمرینات شناخت زمان(روز-ماه-سال-ساعت-هفته-دقیقه-ثانیه و...).

*وصل نقطه چین های اشکال و یا اعداد.

* تمرینات آزمون فراستیک.

مغز و ریاضی

در حدود 6 درصد کودکان در سنین مدرسه دچار اختلال ریاضی هستند.

نیمکره راست مغز: قدرت حل معما ، خلاقیت و کشف کردن ،جهت یابی دارد.حس لامسه و درک اشیا سه بعدی به این قسمت مربوط است. این نیمکره به فرآیندهای ادارکی، تصور، تجسم، خیال پردازی، شناخت رنگ و موسیقی و هنر،  می پردازد و کل نگر است. نیمکره راست ابتداء کل را می بینید و بعد اجزا آنرا تشخیص می دهد سمت راست مغز اساس خلاقیت را تشکیل می دهد. اکثر سیاستمداران و هنرمندان راست مغزهستنند.

نیمکره چپ مغز:قدرت درک ریاضیات و فلسفه،نظم و طبقه بندی و پردازش اطلاعات را دارد.  با جزئیات سرو کار دارد. مرکز به یاد سپردن کلمات و اعداد است. این بخش از مغز ریاضی دانان و فلاسفه و زبان شناسان، فعالتر و بر نیمکره راست ، غالب است. این نیمکره به فعالیتهایی همچون ریاضیات، زبان و منطق، حافظه، طبقه بندی ها تحلیل و …اختصاص دارد. و به جزئیات امور توجه دارد .نیمکره چپ مغز ، ابتدا اجزا را دیده و سپس آنها را ترکیب نموده و کل را می سازد .نیمکره چپ مغز، مربوط به  هوش است.اکثر حسابداران، وکلا و طراحان بیشتر از سمت چپ مغز خود استفاده میکنند . برتری یک نیمکره از مغز بر دیگری به معنی عدم استفاده ازنیمکره دیگر نیست، و هر دو نیمکره با هم ارتباط دارند، و در مجموع فعالیت دو نیمه مغز با هم ٬ شخصیت فرد را می سازند.

اهداف آموزش ریاضی

الف) اهداف پرورشی: مهمترین وظیفه آموزش ریاضی تربیت دانش‌آموز است تا بتواند در زندگی،مسائل خود را حل نماید.

ب) اهداف آموزشی: دانش آموز با تکنیک‌های محاسباتی مورد نیاز در مدرسه و خارج از مدرسه آشنا شود.و در زندگی روز مره بکار بگیرد.

ج) اهداف فرهنگی: ریاضی بخشی از فرهنگ  بشری است لذا یادگیری آن در زندگی بسیار ضروری است.ریاضی دانان و نوابغ کشور ما همواره الگوهای مهمی برای سایر کشورها می باشند.

د) اهداف عاطفی: یادگیری ریاضی،موجب  فعالیت‌های ذهنی و  تقویت حس کنجکاوی  ونیز  حس ظرافت و ادارک می شود. موریس کلاین می‌گوید: (ریاضیات عالی‌ترین دستاورد فکری و اصیل‌ترین ابداع ذهن آدمی است.)

 

علل مشکلات ریاضی

 

1- ضعف در مهارتها ی زبانی : نقص در درک عملیات ریاضی، مفاهیم و رمز گشایی یا حل مسائل نوشته شده با نمادهای ریاضی .

2- ضعف در مهارت های ادراکی : مثل :خواندن نمادهای عددی یا علائم حسابی و طبقه بندی اشیا ء و یا ادراک فضایی .

3- ضعف در مهارتهای توجه : مثل رونویسی درست از اعداد و اشکال ، به یا د سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود و رعایت علائم ریاضی .

4- ضعف درمهارتهای ریاضی : ضعف در محاسبات ریاضی(جمع-تفریق و...) شمارش اشیا ء و یادگیری جدول ضرب . ویا در ک مفاهیم متضاد مانند: سبک و سنگین ، بسته و باز ، پر و خالی ، چپ و راست ؛ دور و نزدیک ، درک ارزش پول ، درک زمان (گفتن ساعت ) و جهت یابی .

5-مشکلات عصب شناختی و شخصیتی و عوامل فیزیولوژیکی.

6-عملکرد پایین هوش غیر کلامی(هوش عملی).

7-آموزش ضعیف در کلاس درس.

8-عدم علاقمندی به درس ریاضیات

9-ضعف در یک یا چند فرایند روانی پایه یعنی مراحل یادگیری: مانند:دقت-ادراک-حافظه

10-عدم تثبیت غلبه طرفی مغز(کودک برخی کارها را با سمت چپ و برخی دیگر را با سمت راست بدن انجام می دهد.مثلا: با دست راست می نویسد ولی با پای چپ توپ را می زند و مواردی از این قبیل).

۱۱-تاخیر در رشد.مراحل رشد بخوبی طی نشده است و یا در آن وقفه ایجاد شده است.

۱۲-عوامل محیطی(خانواده و معلمان).نقش فضا و مکان،  نقش کلاس‌های خصوصی،  کمبود وسایل آموزشی ریاضی،و...

۱۳-عوامل ژنتیکی.

۱۴-عوامل بیوشیمیایی (قبل از تولد-حین تولد-بعد از تولد)

 ۱۵-ضعف در هماهنگی چشم و دست.

 

علایم اختلال ریاضی

 

-شمارش طوطی وار : کودک در شمارش اعداد مشکل دارد .

- عدم درک مفهوم عدد : مثلا کودک مفهوم عدد 5 را نمی داند یعنی نمی تواند 5مهره را جدا کند .

-عدم درک ارزش عددی : کودک نمی داند 4 از 5 بزرگتر است و بر عکس .

-مشکل در خواندن عدد : ممکن است در خواندن اعدادویا خواندن اعداد شبیه به هم اشتباه کند مثلا 2و 3 ، 4و6 یا جهت خواندن را رعایت نمی کند مثلا 12 را 21 می خواند .

- مشکل در کپی عدد : هنگام رونویسی عدد مشکل دارد .

- مشکل در نوشتن عدد : نوشتن عدد نیاز به استفاده از حافظه دارد . بنابراین گاهی کودک شکل عدد را فراموش می کند و یا اعداد شبیه به هم را اشتباه می نویسد . مثلا 3 را 2 می نویسد ( مربوط به توجه ) یا شکل عدد را نمی داند یعنی 3 را 5 می نویسد . گاهی مشکل مربوط به جهت یابی است و عدد را وارونه می نویسد .

- علامتها را نمی شناسد : کودک نمی داند + یعنی جمع بنابراین ممکن است اشتباه کند مثلا: 1=2+3

- مفهوم عملیات را نمی داند : جمع و تفریق را با هم اشتباه می کند.

- اشکال در نحوه عملیات : گاهی کودک هنوز از انگشتان برای عملیات استفاده می کند ، این موضوع در سطوح بالاتر مانند جمعهای اعداد دورقمی و... مشکلات بیشتری را بوجود می آورد. .

- اشکال در درک ارزش مکانی .

- مشکل در حل مساله : گاهی کودک علیرغم اینکه عملیات ریاضی را می داند٬ ، در درک مسایل ریاضی مشکل دارد و نمی تواند روابط بین اجزای مساله را درک کند.

-در درک زمان مشکل دارد.

-درشمارش پول مشکل دارد

-در مهارتهای محاسباتی (جمع-تفریق-ضرب-تقسیم-کسر و...)مشکل دارد.

 

تمرینات مختلف جهت تقویت مهارتهای ریاضی

 

یکی از دلایل اختلال ریاضی مربوط به اختلال در مراحل رشدی کودک است .بدین معنی که کودک مراحل رشد خود را بخوبی طی نکرده ویا خیلی دیر به این مرحله رسیده است.مثلا کودک در 9 ماهگی هم قادر به نشستن نبوده است .ویا والدینش وی را مجبور کرده اند که در 4 ماهگی بنشیند. (این مرحله از رشد می بایستی در 6 ماهگی اتفاق بیفتد) و بسیاری موارد دیگر... که اصطلاحا به آن " تاخیر در رشد" می گویند.لذا برخی از تمرینات ذیل جهت جبران مراحلی است که کودک بخوبی طی نکرده است. این تمرینات جهت تقویت نیمکره های مغزی بکار می روند که نهایتا در بهبود عملکرد مغزو در نتیجه پیشرفت در ریاضیات تاثیر فراوان دارند.زیرا عدم غلبه طرفی مغز نیز از علل بوجود آورنده اختلال ریاضی است.

 

تمرینات حرکتی در منزل و یا مراکز مشکلات ویژه یادگیری

 

* قدم زدن به جلو – عقب – پهلوها و پریدن .(جهت تقویت مهارتهای حرکتی)

*سینه خیز رفتن .

*راه رفتن ریتمیک و شمارش مستقیم و معکوس .(تقویت دقت)

*کشیدن شکل و حروف روی قسمتهای مختلف بدن با انگشتان  و حدس زدن  .(دقت-ادراک-تجسم فضایی)

* پرتاب توپ به هدف به تناوب با هر دو دست (جهت تقویت دقت و هماهنگی چشم و دست).

*پرتاب توپ به طرف یکدیگر همواره با نام بردن .

*ضربه به توپ با دست راست، چپ، هر دو دست.

*تنفس عمیق به علاوه گوش دادن به موسیقی.(دقت)

* راه رفتن با چشم بسته و حدس زدن جای اشیاء.(دقت-حافظه)

*-چرخاندن میله و حرکات بالا و پایین رفتن با انگشتان .

* تمرین چرخش مداد در دست با چپ و راست.

*آموزش خلاقیت و تحریکات یکپارچکی حسی .

*گوش دادن به موسیقی با چشم بسته .(دقت)

* مچاله کردن کاغذ با هر دو دست و پرتاب آن.

*گفتن لطیفه و به خاطر سپاری آن .(حافظه)

*آشنایی و کار با با چرتکه(بدون توجه به این موضوع که: چرتکه در زمانه فعلی قابل استفاده نیست)

* بستن چشم و پیدا کردن راه تمرین مداد شمعی(دقت-ادراک-حافظه)

* آموزش خلاقیت در زمینه های مختلف.

* تمرین حرکات چشم با دنبال کردن چراغ قوه .(دقت بینایی).

*راه رفتن با چشم بسته (تعادل-دقت)

*تاکید روی فعالیتهای دستی .

*لی لی کردن با هر پا به صورت جداگانه (تعادل-تثبیت غلبه طرفی مغز)

*چرخاندن توپ روی بدن .(دقت-تعادل)

*تمرین ایستادن روی شانه جهت حفظ تعادل.

*حرکت پاها بصورت دو چرخه .(تقویت مهارتهای حرکتی)

*راه رفتن با کتاب روی سرو پرش در این حالت(حفظ تعادل)

آموزش مهارت اجتماعی (مانند:آشنایی به عابر بانک، خرید کردن-پول دادن و...).

*تن آگاهی(شناخت قسمتهای مختلف اعضای بدن مانند:دست راست-چشم چپ-پای راست-گوش چپ و...)

*پرتاب کردن و گرفتن توپ(دقت-هماهنگی چشم و دست-تقویت مهارتهای حرکتی).

*تمرینات تعادل(ایستادن روی یک پا- راه رفتن روی تخته تعادل-لی لی کردن و...)

 

راهکارها ی آموزشی

 

*آموزش مطالب درسی با توجه به پایه تحصیلی.

*آموزش مفاهیم(بزرگ-کوچک -کم-زیاد و...).

*شناخت و رسم اشکال ساده هندسی با توجه به پایه تحصیلی.

*عدد نویسی(از هر پایه و هر جایی که مشکل دارد).مثلا اگر دانش آموز پایه پنجم در شناخت  اعداد دو رقمی مشکل دارد می بایستی تمرینات پایه دوم  به بالا را با وی کار کرد.

*تقویت دقت بینایی با استفاده از تمرینات مختلف.

*تقویت دقت و حساسیت شنوایی.

*تقویت حافظه بینایی.

*تقویت حافظه شنوایی.(شعر خوانی-گفتن چند جمله و یا چندکلمه و تکرارآنها  توسط کودک).

*استفاده از پازل جهت تقویت دقت و ادراک کودک.

*طبقه بندی تصاویر،وسایل،و... در شکلها و اندازه های مختلف.

*کار با ماز.(جهت تقویت دقت-ادراک-هماهنگی چشم و دست).

*پرتاب حلقه جهت هماهنگی چشم و دست و نیز تقویت دقت.

*بازی با دارت(تقویت دقت).

*بازی با مینی بسکتبال(دقت-هماهنگی چشم و دست).

*چسباندن اعداد مغناطیسی روی وایت بردو عدد نویسی با آنها.

 

*نخ کردن مهره ها در یک رنگ و یا بصورت متناوب در رنگهای مختلف مثلا: یکی آبی-یکی زرد-یکی سبز ...دوباره یکی آبی-یکی زرد-یکی سبز و...(دقت و تقویت توالی دیداری).

*کامل کردن تصاویر ناقص.(جهت تقویت ادراک-دقت-هماهنگی چشم و دست-تجسم فضایی)

*شناخت جهات مختلف مانند:راست-چپ-بالا-پایین و... جهت تقویت تجسم فضایی.

*شکل سازی و یا عدد نویسی با خمیربازی.

*بریدن و چسباندن اشکال مختلف هندسی.

*نقاشی کردن و کپی کردن تصاویر و اعداد مختلف.

*ردیف بندی اشیاء با توجه به رنگ-شکل و یا اندازه آنها.

*شناخت تفاوتها و تشابهات تصاویر و یا اشیاء.

*تمرینات نگهداری ذهنی(طول-شکل-اندازه و...).

*تمرینات مربوط به وزن-مساحت-اندازه.

*تمرینات شناخت زمان(روز-ماه-سال-ساعت-هفته-دقیقه-ثانیه و...).

*وصل نقطه چین های اشکال و یا اعداد.

* تمرینات آزمون فراستیک.

                                               منبع: وبلاگ روانشناسی ومشکلات ویژه یادگیری


شیوه نامه ی پیشنهادی ارزش یابی درس فارسی پایه ی ششم

درس فارسی  در 5 ساعت آموزشی به سه عنوان ، بخش شده است : 1) فارسی (مهارت های خوانداری)، 2) املا ، 3) نگارش و انشا.هر یک از این سه عنوان درس ، به صورت مستقل ، بیست نمره دارند ، چگونگی ارزش یابی و نمره گذاری درس ها در پی ، می آید.

1 – فارسی (مهارت های خوانداری) ، این درس به آموزش و تقویت مهارت های شفاهی یا گفتاری زبان می پردازد. در ارزش یابی هم انتظار می رود ، پاره مهارت های خوانداری زبان ، مورد توّجه همکارن قرار گیرد.در این برنامه تاکید بر تقویت مهارت های گوش کردن ، تمرکز داشتن ، درست حرف زدن ، گفت و گوی دو نفره ، گفت و گو در جمع ضمن خوانش صحیح متن ، حفظ شعر از اهداف اساسی است و با هم دیده شده اند و ارزش یابی از همه آنها موضوعیت دارد و باید استقلال آنها حفظ شود.

از سوی دیگر در کتاب فارسی علاوه بر متون نظم و نثر فارسی گذشته و   معاصر ، درک و فهم محتوای متون نیز ضروری است بدین منظور در ارزشیابی توجه به توانایی تفکر ، قدرت نقد و بررسی و تحلیل نیز در نظر گرفته شده است.یادآوری :آزمون پایانی مهارت های خوانداری فارسی به صورت شفاهی برگزار می شود ولی برای این که همکاران بتوانند از همه ی دانش آموزان ارزشیابی یکسانی به عمل آورند و نمره هایی برای هر یک داشته باشند، پیشنهاد می شود : ماهی یک بار آزمون کتبی هم برای ارزشیابی از فارسی برگزار می شود. در برگزاری این آزمون صفحه های نخست هر درس در کتاب مهارت های نوشتاری با عنوان «فعالیت های متن درس» می تواند به کار گرفته شود. (ارزیابی تکوینی یا مستمر).  ارزش یابی درس فارسی (مهارت های خوانداری)

ردیف

عنوان

نمره

  1

خوانش متن (نظم و نثر)

6

  2

درک و دریافت

4

  3

حفظ شعر

2

  4

فن بیان

2

  5

یادآوری

2

  6

کارگاه درس پژوهی

2

  7

خود ارزیابی

1

  8

معنی واژه

1

جمع کل

20

                                               *شرح موضوع های ارزش یابی در ادامه مطلب

 

1) خوانش متن :

خوانش متن شامل متون نظم و نثر است (3 نمره نظم ، 3 نمره نثر)

در خوانش متن توجه به موارد زیر ضروری است :

- رعایت آهنگ

- توجه به لحن کلام

- رعایت تکیه:تکیه ،فشار آوایی است که روی هجای کلمه ایجاد می شود و موجب برجسته شدن هجای کلمه می شود. در مورد کلمات چند هجایی باید توجه کنیم که تغییر در هجا باعث تغییر در معنی کلمه می شود.

مانند : سبزی sabzi  (به معنی سرسبزی و طراوت)   ،     سبزی sab/zi  (سبز هستی )

          ولی vali  (سرپرست)                                 ،           ولی va/li  (اما)

- رعایت مکث و درنگ

- رعایت ایستگاه های آوایی : منظور از ایستگاه های آوایی ، جاهایی است که سخن نیاز به قطع و وصل و کشش های آوایی دارد و به عبارتی رعایت زیر و بم کلمات است.

2 – درک و دریافت( درک مطلب):

در این بخش به ارزشیابی توانایی تفکر و قدرت نقد و تحلیل دانش آموزان ازمعنی و مفهوم شعر و نثر و محتوای درس ، بخوان و بیندیش ، حکایت و ... توجه می شود. می توان از پرسش های فعالیت درس در کتاب مهارت های نوشتاری فارسی نیز البته به صورت شفاهی در این بخش ،ارزش یابی کرد .

 3 –  حفظ شعر: در این بخش لازم است هر یک از شعرهای (بخوان و حفظ کن) کتاب را دانش آموزان در طول یادگیری مستمر و ارزش یابی تکوینی،حفظ کنند ؛زیرا تاکیدی هست تا حافظه ی دانش آموزان خوب پرورش یابد ، تقویت حافظه ،پایه ی دیگر سطوح یادگیری است اما برای ارزش یابی پایانی در نوبت اول و آخر ، کافی است یک شعر را به دلخواه از حفظ، ارائه نمایند.

4 – فن بیان

در قلمرو مهارت های خوانداری زبان ، پرورش و تربیت مهارت درست سخن گفتن یکی از اصلی ترین اهداف است. از این مهارت به عنوان مهارت «فن بیان» یا «سخنوری» یاد می شود. مقصود ما از فن بیان در فارسی ششم آن است که دانش آموز بتواند دیده ها ، خوانده ها ، شنیده ها و نتیجه ی اندیشه و تفکر خود را درست بر زبان آورد. این مهارت هم مانند دیگر مهارت های زبانی به تمرین و تکرار نیاز دارد. بنابراین لازم است در فرصت های آموزش و یادگیری به گروه ها و افراد مجال خوب سخن گفتن داده شود.

خوب گوش دادن ، خوب دیدن ، مشارکت فعال در فعالیت های گروهی ، بازی ها و نمایش های آموزشی ، مقدماتی هستند برای کسب مهارت پرورده گویی و خوب سخن گفتن و مهارت «فن بیان».

5-یاد آوری :

هدف :               -  رشد مهارت های زبانی

                       - شناخت ساختمان نحوی زبان فارسی

                      - تفسیر و بازشناسی کاربرد واژه ها

                      - تشریح عناصر زبانی

در ارزش یابی شفاهی فارسی لازم است دانش آموزان به نکات و موضوع های زبانی و ادبی مطرح شده در بخش یادآوری ها نیز توجه داشته باشند و معلمان محترم در ارزش یابی ،بیش تر به جنبه های کاربردی این نکته ها و تحلیل متن درس ها به کمک این نکات از سوی دانش آموز توجه نمایند.

6-کارگاه درس پژوهی :

هدف :                  - تجسم بخشیدن به آموزه های درسی

                           - مشارکت در کارگروهی

                           - تقویت تفکر جمعی

                          - عمق بخشیدن به یادگیری

اختصاص دو نمره به این بخش به معنی توجه به عملکرد دانش آموزان در طول آموزش و یادگیری مستمر و میزان فعالیت آنان در کارهای جمعی کارگاهی در کلاس و بیرون از کلاس است . روشن است که در اجرای فعالیت های کارگاه درس پژوهی و ارزش یابی آن ، هم نمره های فردی و هم نمره های گروهی باید در نظر گرفته شود.

7 – خودارزیابی : خود ارزیابی :

           هدف:     ارائه پاسخ شفاهی برخاسته از تفکر و برداشت از محتوای درس مهارت سخن گفتن ، فن بیان و میزان درک دانش آموز از مطالب درس.

 از آن جا که چینش سوالات این بخش از سطح هم گرا به سطح واگرا است ، پرسش های نوع سوم از ارزش یاد دهی – یادگیری بیشتری برخوردارند و در این بخش ،شایسته است که سوالات واگرا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

8-معنی واژه :

شناخت معنی واژگان به صورت مستقل و بیرون از متن، انجام نمی شود بلکه ارزشیابی از این بخش در قالب کلمات مترادف ، متضاد و شبکه معنایی صورت می پذیرد.

این مطلب از وبلاگ زبان آموزی نوشته آقای فریدون اکبری شلدره ای مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تالیف و برنامه ریزی درسی نقل شده است.


نمونه چک لیست درس تفکر و پژوهش کلاس ششم ابتدایی

برگه‏ ی پیشنهادی ثبت مشاهدات(چک لیست)

ردیف

                                 مقیاس                                  عملکرد

خیلی خوب

خوب

قابل قبول

نیازمند تلاش

          

1

هنگام مشاهده‏ ی فیلم، شنیدن داستان، صحبت دیگران، توجه می‏ کند.

 

 

 

 

 

2

سؤال‏ هایی می‏پرسد که پاسخ آن در فعالیت‏هایی که انجام شده نمی‏ باشد.

 

 

 

 

 

3

به نظر دیگران با تامل می نگرد و با پرسش مناسب، دیگران را به توضیح نظرات خود تشویق می‏کند.

 

 

 

 

 

4

آداب گفت و گو را در اجتماع پژوهشی کلاس رعایت می‏کند.

 

 

 

 

 

5

برای توضیح ایده ‏ها و تصمیم‏ های خود از زبان صحیح و دقیق استفاده می ‏کند.

 

 

 

 

 

6

در مباحثات نظراتش غیرتکراری است و سیر تکاملی دارد.

 

 

 

 

 

7

برای تبیین نظر خود استدلال می‏کند. توانایی دفاع منطقی از نظر خود را دارد.

 

 

 

 

 

8

تفاوت‌ها، شباهت‏ها و روابط بین پدیده ‏ها، وقایع، یا اجزای آن‏ها را شناسایی و بیان می ‏کند.

 

 

 

 

 

9

با بررسی مسئله، راه‏های یافتن پاسخ سؤال را تشخیص میدهد.

 

 

 

 

 

10

برای حل مساله به روش‏های مختلف اطلاعات جمع‏ آوری می‏کند.

 

 

 

 

 

11

از عملکرد عجولانه و بدون فکر پرهیز می‏کند.

 

 

 

 

 

12

تحمل شنیدن نظر دیگران را دارد و در صورت لزوم نظر خود را اصلاح می‏کند.

 

 

 

 

 

13

در برخورد با پدیده‏ ها و مسائل زود قضاوت نمی‏کند.

 

 

 

 

 

14

به هنگام نقد، قضاوت و ارزشابی از معیار مناسب استفاده می‏کند.

 

 

 

 

 

15

قادر به توضیح احساسات و تجربیات، و ارزیابی خود در مواجهه با یک موقعیت یادگیری است.


درس اول علوم تجربی کلاس ششم-چرا بادکنک به دیوار چسبید؟

القای بار هنگامی اتفاق می‌افتد که یک جسم دارای بار منفی سبب رانش الکترون‌ها از سطح جسم دیگری می‌شود. این امر ناحیه‌ای در جسم دوم ایجاد می‌کند که دارای بار مثبت‌تری است. سپس یک نیروی جاذبه بین دو جسم اعمال می‌شود. برای نمونه، هنگامی که یک بادکنک مالش داده می‌شود، در نتیجهٔ ایجاد نیروی جاذبه بین دو سطح (بادکنک و دیوار) که دارای بارهای الکتریکی مخالف هستند، بادکنک به دیوار می‌چسبد (سطح دیوار به دلیل القای بار دارای بار الکتریکی می‌شود. این امر به این ترتیب اتفاق می‌افتد که الکترون‌های آزاد موجود بر سطح دیوار به وسیلهٔ بادکنک دارای بار منفی رانده می‌شوند و به این ترتیب سطح دیوار دارای بار مثبت می‌شود که به سطح بادکنک که دارای بار منفی است نیروی جاذبه اعمال می‌کند).

منبع :http://sheshom.persianblog.ir/post/119


ارزش یابی املای فارسی پایه ی ششم

خنده

املای فارسی : کتبی (20 نمره)

- ارزشیابی تکوینی (20 نمره)

20 نمره املای تقریری تقسیم بر دو + 10 نمره طرح سوال از بخش فعالیت های املایی کتاب مهارت های  نوشتاری و پرسش های املایی معلم ساخته .

 

- ارزش یابی پایانی (20 نمره)

20 نمره املای تقریری تقسیم بر دو + 10 نمره طرح سوال از بخش فعالیت های املایی کتاب مهارت های نوشتاری و پرسش های املایی معلم ساخته.

 

* نمره ی نهایی :

میانگین ارزش یابی تکوینی و پایانی (20= 2 ÷40       40=20+20)

 

یادآوری : املای تکوینی (مستمر) همیشه از درس جدید نیست و می توان از درس های پیشین و حتی دیگر کتاب های درسی همان پایه نیز املا گفت.

این مطلب از وبلاگ زبان آموزی نوشته آقای فریدون اکبری شلدره ای مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تالیف و برنامه ریزی درسی نقل شده است.


شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی درس تفکر و پژوهش ششم

یک شیوه‏ نامه‌ی نظام ‏مند ارزشیابی باید مؤلفه‏ هایی چون تعریف، نقش و جایگاه ارزشیاب، زمان و دوره‌ی ارزشیابی، ابزار و روش‏های گردآوری اطلاعات، معیارهای قضاوت، سیستم نمره ‏گذاری و بازخورد، و نوع استفاده از نتایج ارزشیابی را روشن سازد. در این برنامه مؤلفه‏ های شیوه‏ نامه ‏ی ارزشیابی به شرح زیر تبیین می‏ شود.

ارزشیابی کننده: در برنامه‌ی تفکر و پژوهش نقش ارزشیاب بر عهده ‏ی معلم و دانش ‏آموزان توامان می‏باشد. خودارزشیابی در این برنامه جایگاه ویژه ‏ای دارد زیرا فراشناخت نسبت به چگونگی یادگیری خود یکی از مهم‏ترین انتظارات عملکردی برنامه است و بهترین داور در این مورد خود دانش‏ آموز است.

زمان و دوره ارزشیابی: ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی این برنامه از نوع ارزشیابی فرایندی است که به دو صورت ارزشیابی مستمر و ارزشیابی پایانی انجام می‏شود. در ارزشیابی مستمر نقش یادگیرنده وارسی عملکرد خود به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت خود و تلاش برای بهبود عملکرد آینده می باشد. نقش معلم در ارزشیابی مستمر شناسایی نقاط ضعف و قوت خود و برنامه و انجام اقدامات جبرانی برای بهبود آموزش از یک سو و تصمیم گیری در خصوص ارتقاء دانش آموز از سوی دیگر است. ارزشیابی پایانی به منظور تعیین میزان دستیابی دانش آموز به انتظارات عملکردی برنامه و تصمیم‏ گیری جهت ارتقا به پایه بالاتر انجام می‏ گیرد.

در ارزشیابی مستمر اقدامات زیر توسط دانش آموز انجام می‏گیرد:

  • انجام فعالیت کتاب کار در هر جلسه به منظور ثبت آموخته ‏های خود
  • تکمیل برگه‏ ی خودارزیابی به صورت دوره ‏ای بعد از اجرای هر چهار فعالیت
  • تکمیل برگه‏ ی خودارزیابی کلی در پایان هر نوبت

در ارزشیابی مستمر اقدامات زیر توسط معلم انجام می‏گیرد:

  • تکمیل برگه‏ ی ثبت مشاهدات یا سیاهه ‏ی رفتار در هر جلسه برای 4 الی 5 دانش‏ آموز
  • بررسی فعالیت‏های کتاب کار دانش ‏آموزان، براساس معیارهای کامل، درست و دقیق بودن فعالیت انجام شده، بعد از هر 8 جلسه
  • بررسی برگه‏ های خودارزیابی دانش‏ آموزان، براساس معیارهای کامل، درست و دقیق بودن فعالیت انجام شده، بعد از هر 8 جلسه

ارزشیابی پایانی تنها توسط معلم انجام می‏گیرد و حاصل جمع بندی نمرات مستمر دانش ‏آموزان است که با ابزارهای مختلف توسط معلم بدست آمده است.

 ابزار و روش‏های ارزشیابی: انتخاب روش‏ها و ابزار متنو ع و مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از مهمترین مسائل آموزش وپرورش، در راستای غنی شدن این بخش از فرآیند آموزش، نقشی مهم ایفا می ‏کند. در جمع‌آوری اطلاعات جهت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی این برنامه از دو نوع ابزار استفاده م ی‏شود"

1-      برگه ‏ی ثبت مشاهدات یا سیاهه‏ ی رفتار که توسط معلم برای هر جلسه تکمیل می ‏شود؛

2-      کتاب کار که نقش پوشه‏ کار دانش ‏آموز را از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی ایفا می‏کند.

  • دانش ‏آموزان نتایج ارزیابی از کار خود را در برگه ‏ی خود ارزیابی در کتاب کار ثبت می‏ کنند.
  • فعالیت‏های انجام شده در کتاب کار دانش ‏آموز، در دوره‏ های زمانی پیش‏ بینی شده، توسط معلم و دانش ‏آموز بررسی و ارزش گذاری می‏شود.
  • آموزگاران نتایج بررسی کتاب کار دانش ‏آموز را در دفتر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به ثبت می ‏رسانند.

سیستم نمره ‏گذاری: سیستم نمره ‏گذاری این برنامه تابع نظام کلی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پایه ششم یعنی سیستم 20 نمره ‏ای می‏باشد. در هر نیمسال تحصیلی 10 نمره به ارزشیابی مستمر که براساس برگه‏ های ثبت مشاهدات انجام می‏گیرد، و 10 نمره به ارزشیابی براساس بررسی کتاب کار اختصاص می‏یابد؛ از 10 نمره‌ی بررسی کتاب کار، 5 نمره به صحت عملکرد دانش ‏آموز در انجام خودارزیابی‏ ها و 5 نمره به صحت و دقت در انجام فعالیت‏های کتاب کار اختصاص می‏ یابد.

نکات حائز اهمیت این است که :

  • خودارزیابی در نمره‏ دانش ‏آموز تاثیری ندارد. این امر در نگاه اول ممکن است موجب بی ‏اهمیت جلوه نمودن خودارزیابی و نتایج آن تلقی شود. اما با توجه به نقش خودارزیابی در ارتقا شناخت دانش ‏آموز نسبت به خود و بهبود توانایی فراشناخت او خودارزیابی در این برنامه جایگاه ویژه ‏ای می ‏یابد.
  • در استفاده از برگه‏ های خودارزیابی دانش‏آموزان و نمراتی که توسط معلم داده می‏شود کامل، درست و دقیق انجام دادن خودارزیابی‏ ها ملاک و معیار بررسی است.
  • هنگام بررسی برگه‏ های خودارزیابی‏ دانش ‏آموزان ممکن است معلم پی ببرد که دانش‏آ موز توانایی‏های خود را کمتر یا بیشتر از حد واقعی ارزیابی کرده است، در این صورت پیشنهاد می‏شود هنگام بررسی خودارزیابی ‏ها گفت ‏و گویی مختصر با دانش ‏آموز مورد نظر انجام شود. در این گفت ‏وگو بر سر معیارهای قضاوت در مورد خود برای رسیدن به صحت و دقت توافق می‏ شود.

 

منبع:راهنمای معلم درس تفکر و پزوهش-نگاشت سوم


دانلود کتاب راهنمای تدریس فارسی ششم دبستان

راهنمای تدریس فارسی ششم دبستان

 

لطفا جهت دانلود کتاب راهنمای تدریس اینجا کلیک بفرمائید

 


دانلود کتاب راهنمای معلم درس تفکر و پژوهش ششم دبستان

لطفا برای دانلود, روی تصویرزیر کلیک کنید.


سوالات متداول ریاضی سال ششم ابتدایی

سری اول

1-روش تدریس ریاضی پایه ششم به چه صورت است؟

در آموزش هر درس این فرایند پیشنهاد می شود:

1)با فعالیتهای دست ورزی که دانش آموز در  منزل انجام می دهد.مفهوم برای دانش آموز معنی دار می شود.این فعالیت را معلم می تواند خودش با تجربه آموزشی که دارد و  یا فعالیتهایی که در اختیار قرار می گیرد انجام دهد.

2) فعالیت مربوط به کتاب را دانش آموزان  به صورت گروهی یا انفرادی(بسته به جمعیت کلاس) انجام می دهند و  معلم جمع بندی می کند.

3)با انجام کار در کلاس هم معلم دانش آموز  را از نظر درک ارزیابی کرده و و هم دانش آموز خود را ارزیابی می کند.

4)با انجام تمرین در منزل تثبیت یادگیری در دانش آموز به وجود می آید.با دادن فعالیتهای دست ورزی دیگر از دانش آموز بخواهید آن مفهوم را بسازد.

در راهبردهای حل مسئله با توضیح معلم دانش آموز همراه با معلم راهبرد را درک کرده و در مسائل از آن استفاده می کند.

2)ساختار کتاب پایه ششم به چه صورت است؟

 

3)ارزشیابی کتاب پایه ششم به چه صورت است؟

ارزشیابی کتاب پایه ششم به صورت کمی است.

4)آیا حتماٌ فصول کتاب باید به ترتیب تدریس شود ؟یا اینکه می توان فصل اول را با توجه به مشکل بودن آن را بعد از چند فصل دیگر تدریس کرد؟

فصل اول کتاب فصل مشکلی نیست چون دانش آموز تمامی این مفاهیم را یاد گرفته است در اینجا نوع نگاه به مفهوم تغییر کرده یعنی دانش آموز  همان دانسته های خود را از منظر دیگر می بیند.چون فصلها در امتداد یکدیگر هستند بنابر این نمی توان ترتیب آموزشی را تغییر داد.

5)چرادرتصویرعنوانی ونیزفعالیت هاازکشور مصر نام برده شده است؟

تصویر تاریخی برای دانش آموزان جذاب است وقدیمی ترین مقالات در موردکسر وعددمخلوط درمنابع مربوط به مصر باستان یافت شد دانشمندان ایرانی مانند خوارزمی این مفاهیم را به کار بردند و در حل مسائل از آن استفاده کردند.

6)با توجه به اینکه در پایه پنجم واحد کسر ها برای دانش آموزان معرفی شده بود.چرا در کتاب ششم بعضی جاها واحد داده نشده است؟

چون دانش آموزان در سال های گذ شته با کسر ومفاهیم آن آشنا شده اند وباید بتوانند با توجه به مخرج کسر واحد را تشخیص دهند.

7)آیا می توانید راجع به واحد بیشتر توضیح دهید.

واحد نوعی قرار داد است که ما بسته به نوع پدیده انجام می دهیم به عنوان نمونه اگر یازده مثلث به هم پیوسته داشته باشیم و بخواهیم    را روی آن نشان دهیم می توانیم چهار مثلث را به شیوه های متفاوت یک واحد در نظر بگیریم پس دو دسته چهارتایی از مثلثها و یک سه تایی از مثلث ها می شود.یا در صفحه اول فصل دوم تنوع واحدها را می بینید که بسته به نوع اتخاب واحد عدد مربوطه را می نویسیم.

8)با توجه به اینکه دانش آموزان در پایه پنجم عملیات های کسر وعددمخلوط را خوانده اند چرا کتاب تاکید روی گسترده نویسی ونمایش روی محوراعداد وهمچنین نمایش تصویری کسر وعدد مخلوط دارد؟

گسترده نویسی عددی قدرت استدلال عددی را در دانش آموز رشد مید هد و حتی ابزار مناسبی در محاسبات ذهنی می باشد.نمایش عدد روی محور اعداد به درک دانش آموز به عدد به عنوان طول کمک می کند.نمایش تصویری درک تصویری دانش آموز را نسبت به مفاهیم تغییر می دهد.

9)چرا در کتاب ابتدا سوال ها و فعالیت های دشوار مطرح شده وسپس فعالیت هابا چالش کمتر بیان شده است؟

رویکرد آموزشی حل مسئله و فعالیت محور است.در بعضی از فعالیتها چون آموزش در راستای دانسته های قبلی معلم است تصور همکاران این است که چالش کمتری مواجه است اما چون نگاه جدید به بعضی از فعالیتها  وجود دارد همکاران تصورشان بر این است که چالش زا ست.

10) تقسیم کسر بر کسر روی شکل را چگونه توضیح دهیم؟

ابتدا با فعالیت دست ورزی دانش آموز فرایند عملیات داده شده را در منزل انجام می دهد. در کلاس مفهوم تقسیم را به صورت  کلامی بیان می نماییم  تا دانش آموز درک نماید که دنبال چه چیزی است سپس کلام آنها را به صورت تصویری نمایش می دهیم سپس از دانش آموز می خواهیم فعالیت تقسیم را به صورت دست ورزی و به صورت تصویری در منزل انجام دهند

11)اگرنقاط وسط دو تا از اضلاع یک مثلث را به هم وصل کنیم چه رابطه ای بین این پاره خط وضلع سوم مثلث وجود دارد؟

این پاره خط موازی ضلع سوم مثلث است وهمچنین نصف آن نیز می باشد(متناسب هستند)

 

 

12)آیا کسر همان نسبت است ؟

خیر ،کسر نمادی است برای نشان دادن نسبت ها ،نسبت ها را می توان جابه جا کرد مثلاٌ1به 3یا 3به 1ولی کسر را نمی توان جابه جا کرد.فقط وقتی می توان کسر را نسبت دانست که جنس دو کمیت یکی باشد.مانند:45دقیقه چه کسری از یک ساعت است یا نسبت 45 دقیقه به یک ساعت مثل 3به 4 است.

نسبت ماشین به چرخ که 1به 4است را نمی توان کسر در نظر گرفت.

 

13)چگونه دوران 90درجه را برای پرچم نسبت به یک نقطه نمایش دهیم ؟

ابتدا دانش آموز باید بتواند زاویه 90 درجه را در جهت های مختلف ببیند سپس از دانش آموز بخواهیم یک خط را به اندازه 90 در جه در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخاند آنگاه خطوط مختلف را و خطوط شکسته به هم متصل را به اندازه 90 در جه بچر خواند سپس  از انتهای پرچم به نقطه وصل می کنیم با توجه به شعاع فرضی بین انتهای پرچم ونقطه در جهت عقربه های ساعت به اندازه 90 درجه کمان می زنیم (فرضی)تا نقطه ی ابتدای پرچم به دست آید برای نقطه ی انتهای پرچم ونیز نوک پارچه پرچم چنین عمل می کنیم.

 

منبع مطلب :http://amouzeshriazi.ir