پایگاه اطلاع رسانی معلمان کلاس ششم

راهنما ،نمونه سئوالات ،روش تدریس و دانلود پاور پوینت برای کلاس ششم

آزمون نوبت اول ریاضی پایه ششم ، سری دوم نمره ای به همراه پاسخنامه



آزمون نوبت اول ریاضی پایه ششم ، سری اول نمره ای به همراه پاسخنامه


آزمون نوبت اول ریاضی پایه ششم ، سری اول نمره ای به همراه پاسخنامه

نسخه ورد


دانلود – ۲۰۰۰ تومان

آزمون نوبت اول ریاضی پایه ششم ، سری چهارم



آزمون نوبت اول ریاضی پایه ششم ، سری سوم



آزمون نوبت اول ریاضی پایه ششم ، سری دوم



آزمون نوبت اول ریاضی پایه ششم ، سری اول


آزمون نوبت اول ریاضی پایه ششم ، سری اول

نسخه ورد


دانلود – ۱۵۰۰ تومان

آزمون نوبت اول علوم پایه ششم ، سری دوم نمره ای



آزمون نوبت اول علوم پایه ششم ، سری اول نمره ای



آزمون نوبت اول علوم پایه ششم ، سری چهارم



آزمون نوبت اول علوم پایه ششم ، سری سوم



آزمون مداد کاغذی درس ریاضی کلاس پنجم (فصل اول )

 

آزمون مداد کاغذی  درس ریاضی  کلاس   پنجم (فصل اول )

این آزمون با هدف سنجش میزان عددنویسی و محاسبات آن الگویابی که در فصل اول ریاضی کلاس پنجم به آن تاکید شده است توسط یکی از همکاران مجرب مقطع ابتدایی به بهترین وجه تهیه شده است تا والدین دانش آموزان و معلمان به فراخور نیاز خود از آن بهره مند شوند . لذا در تهیه این آزمون سعی گردیده است ضمن رعایت تمام استاندارهای چهارگانه طراحی سئوال ، جنبه بصری و زیبا شناسی آن نیز مورد توجه قرار گردد به طوریکه دانش آموزان در هنگام پاسخگویی به سئوالات آزمون ، به دلیل رعایت دقت و ظرافت به کار رفته در این آزمون مداد کاغذی ، از سردرگمی و استرس کمتری برخوردار باشند.

این آزمون به صورت word و به صورت باز تهیه شده است تا امکان ویرایش و تغییرات احتمالی آتی در آن وجود داشته باشد.

 

Image result for ‫دانلود‬‎

 

نویسنده : یاسر همرا : ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٤/٩/۱٢
Comments نظرات () لینک دائم

پاورپوینت درس ۷ مطالعات اجتماعی کلاس پنجم

 

Image result for ‫مطالعات اجتماعی پنجم‬‎

 

 

این پاورپوینت زیبا و مستند با توجه به متن و فعالیتهای درس ۷ مطالعات اجتماعی کلاس پنجم ابتدایی در ۱۱   اسلاید زیبا   برای استفاده در کلاسهای هوشمند طراحی شده است تا همکاران به راحتی بتوانند برای آموزش و تفهیم بهتر مطالب به دانش اموزان از ان بهره مند شوند. …

 

 

Image result for ‫دانلود‬‎

 

 


آزمون مداد کاغذی درس زمین پویا ، علوم پایه ششم


آزمون مداد کاغذی درس زمین پویا ، علوم پایه ششم

نسخه ورد


دانلود – ۱۰۰۰ تومان
پیشنهادی ما

آزمون مداد کاغذی فصل جنگل برای کیست ، علوم تجربی پایه ششم



آزمون مداد کاغذی فصل سالم بمانیم ، علوم تجربی پایه ششم



نمونه سئوالات داخل متن درس هفتم مطالعات اجتماعی ششم( طلای سیاه )

درس هفتم مطالعات ( طلای سیاه )

پرسش های متن

۱-سه گروه عمده ی انرژی کدام ها هستند ؟

سوخت های فسیلی ( نفت ، گاز ، زغال سنگ ……)

انرژی های نو یا قابل تجدید (انرژی خورشیدی ، باد ، آب )

انرژی هسته ای

۲-سوخت های فسیلی را نام ببرید ؟

ادامه مطلب

دانلود آزمون علوم تجربی درس ۱ تا ۳کلاس ششم


تعداد ۱۶ سوال تستی و تشریحی از آزمون های تیزهوشان سال های قبل در قالب word برای استفاده همکاران تهیه شده است


دانلود – ۸۰۰ تومان

تمرین درس آزاد پنج گام تا سعادت ، فارسی پایه ششم



درس آزاد پنج گام تا سعادت ، فارسی پایه ششم


درس آزاد پنج گام تا سعادت ، فارسی پایه ششم

نسخه ورد


دانلود – ۲۰۰۰ تومان

آزمون مداد کاغذی فصل پنجم اجتماعی ششم ، پیشرفت علوم و فنون در دوره اسلامی



آزمون مداد کاغذی تبدیل واحدهای طول ،ریاضی ششم



آزمون مداد کاغذی درس چهارم علوم پایه ششم ، سفر به اعماق زمین



آزمون مداد کاغذی فصل دوم ریاضی پایه ششم ، عددهای اعشاری


آزمون مداد کاغذی فصل دوم ریاضی پایه ششم ، عددهای اعشاری

نسخه ورد


دانلود – ۱۰۰۰ تومان

آزمون مداد کاغذی سه درس چهارم هدیه های آسمان پایه ششم



آزمون مداد کاغذی سه درس دوم هدیه های آسمان پایه ششم


آزمون مداد کاغذی سه درس دوم هدیه های آسمان پایه ششم

نسخه ورد


دانلود – ۱۰۰۰ تومان

تمرین درس آزاد پنج گام تا سعادت ، فارسی پایه ششم



آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی+ششم+ورد+SAVAD20.IR

آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی+ششم+ورد+SAVAD20.IR

50سوال

قابل ویرایش


دانلود - 1500 تومان
 
پر طرفدارترین

آزمون پیشرفت تحصیلی ششم+فارسی+ورد+SAVAD20.IR

آزمون پیشرفت تحصیلی ششم+فارسی+ورد+SAVAD20.IR

۵۰سوال

قابل ویرایش


دانلود – ۱۲۰۰ تومان
جدیدترین

نمونه درس آزاد هشتم کلاس ششم ابتدایی فصل آداب زندگی

در کتاب فارسی پایه ششم برای شناخت بیشتر دانش آموزان از آداب زندگی و موقعیت بومی و محلی خویش دو درس آزاد هشتم و سیزدهم پیش بینی شده است که دانش آموزان باید با سرفصل قرار دادن نمونه درس های ارائه شده قبلی و الگوبرداری از آنها لازم است که درس جدیدی را ارائه نمایند . فایل نمونه درس هشتم کلاس ششم که مربوط به فصل آداب زندگی می باشد با این هدف تامین شده است که به عنوان راهنما و الگو ،شما را در مسیر تهیه یک درس آزاد عالی یاری نماید.

با استفاده از این فایل word به راحتی می توانید متن نوشتاری مربوط به  قسمت خوانداری درس آزاد هشتم  فارسی  کلاس ششم را بنویسید سپس مطابق با قواعد کتاب بنویسیم ، موارد خواسته در آن قسمت   ( فعالیتها ،املا ، نگارش و کارگاه نویسندگی )  را نیز با توجه به متن درس  تکمیل نمایید.

 شما در صورت تمایل   می توانید به راحتی با دانلود فایل  به این  نمونه ارزشمند از درس آزاد پایه ششم دسترسی  پیدا نمایید.

Image result for ‫دانلود‬‎
 

خرید و دانلود | 2,000 تومان


 

درس پنجم فارسی ( زنگ انشا )

خود ارزیابی

۱-در این درس نظر معلم نسبت به شهدا چیست ؟

نظر معلم این است که شهدا مانند خورشیدند و به زندگی ما گرمی و نور داده اند .

۲- چرا شهید مانند چراغ خانه است ؟

همان طور که چراغ می سوزد اما به اطراف خود نور می دهد تا همه جا را روشن کند شهیدان از جان خود گذشتند تا ما آرامش و آسایش داشته باشیم در واقع آرامش و آسایش ما به خاطر نور شهداست .

ادامه مطلب

چک لیست اهداف درس سفر به اعماق زمین ، علوم پایه ششم

چک لیست اهداف درس سفر به اعماق زمین ، علوم پایه ششم

قابل تغییر


دانلود – ۱۰۰۰ تومان

سئوالات متن درس دوم علوم تجربی ششم( سرگذشت دفتر من )

درس دوم علوم ( سرگذشت دفتر من )
پرسش های متن
۱- نیاکان ما و مردمان گذشته، آثار علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی خودشان را روی چه چیزی می نوشتند و نقّاشی می کردند؟

۱- روی دیوار غار
۲- روی چوب
۳- روی چرم
۴- روی سنگ

۲ – شما چه رو ش های دیگری را می شناسید؟

نوشتن روی ظروف سفالی و گلی – روی کاشی ها – روی ورقه های مسی و طلایی – روی پارچه

۳- چرا انسان نیاز به روش های جدید برای نوشتن و ثبت و ذخیره اطلاعات پیدا کرد ؟
با گذشت زمان، جمعیت کره ی زمین افزایش پیدا کرد، در نتیجه اطّلاعات علمی و آثار فرهنگی و اجتماعی زیادی تولید شد. در این شرایط، رو شهای بالا برای ثبت و ذخیره ی اطّلاعات کافی نبود.

ایستگاه فکر
در گذشته های دور برای ثبت و ذخیره ی اطّلاعات از نوشتن روی سنگ، چوب درختان و نقّاشی
روی دیوار غارها و سنگ استفاده می کردند. مزایا و معایب این روش ها را بنویسید.

مزایا :
سنگ و چوب از موادی هستند که به فراوانی در طبیعت یافت می شدند.
سنگ و چوب ماندگاری خوبی داستند بخصوص سنگ که تا قر ن ها ماندگاری دارد.

معایب :
نوشتن بر روی سنگ و چوب آسان نیست .
سنگ و چوب با گذشت زمان پوسیده و شکسته می شوند .
حمل و جا بجا یی آن ها در مقدار زیاد مشکل بود .

۴- سنگ ، پوست ، چرم چوب جز کدام دسته از مواد هستند ؟
سنگ، پوست، چرم و چوب موادی هستند که در طبیعت یافت می شوند این مواد، مواد طبیعی هستند.
۵- مواد مصنوعی چیست ؟
بیش تر مواد و وسایلی که امروزه ما از آن ها استفاده می کنیم، به طور طبیعی یافت نمی شوند،
بلکه آن ها را از مواد موجود در طبیعت می سازند. این مواد، مواد مصنوعی نامیده می شوند.

۶- کاغذ طبیعی است یا مصنوعی ؟

کاغذ یکی از مواد مصنوعی است که کاربرد بسیار گسترده ای در زندگی ما پیدا کرده است

۷- چه کاربردهای دیگری از کاغذ در زندگی روزمره ی خود سراغ دارید؟

قبض آب وبرق و گاز و تلفن – کتاب – دستگا ههای خود پرداز بانک – کاغذ کادو – جعبه های مقوایی – کارت تبریک . و …..

۸- ماده اصلی برای ساخت کاغذ چیست ؟

ماده ی اصلی و خام موردنیاز برای ساخت کاغذ، چوب است،هر چند چوب را می توان از نیشکر، پنبه و … تهیّه کرد.

۹- کدام قسمت درخت برای ساختن کاغذ مناسب است ؟

از میان اجزای تشکیل دهنده ی درخت، فقط ساقه و تنه ی محکم و شاخه های چوبی درختان تنومند برای تهیّه ی کاغذ مناسب است .

آزمایش کنید

۱- در یک بشر یا لیوان پلاستیکی ۱۰۰ میلی لیتر آب بریزید. ۵ یا ۶ دانه بلور پتاسیم پرمنگنات
و یک قاشق چای خوری سرکه به مواد داخل بشر اضافه کنید ۶ یا ۸ میلی لیتر آب اکسیژنه را به آرامی داخل بشر بریزید. مشاهدات خود را یادداشت کنید.

محلول ابتدا به رنگ بنفش است و با افزودن سرکه به رنگ صورتی در می آید و با افزودن آب اکسیژنه بی رنگ می شود.

۲- در یک بشر مقداری کاعذ رنگی خرد شده را با ۵۰ میلی لیتر آب مخلوط کنید.۱۰ میلی لیتر آب اکسیژنه داخل بشر اضافه کنید. پس از ۱۰ دقیقه مشاهدات خود را بنویسید.

مشاهده می شود که کاغذ کم کم بی رنگ می شود چون موادی مانند آب اکسیژنه و آب ژاول رنگ بر هستند.

۳- از این آزمایش ها چه نتیجه ای می گیرید؟

نتیجه می گیریم که در کارخانه تهیّه کاغذ برای از بین بردن رنگ چوب از مواد رنگ بری مانند آب اکسیژنه و آب ژاول استفاده می شود .
۱۰ – چگونه می توان انواع مختلف کاغذ را تهیّه کرد ؟

با افزودن مواد شیمیایی مختلف به خمیر کاغذ، می توان انواع مختلفی از کاغذها را تهیّه کرد. 

جدیدترین

 

ایستگاه فکر

۱-قطع بیش از حدّ درختان جنگل چه آسیبی به چرخه ی روبه رو خواهد زد؟

تولید اکسیژن مورد نیاز برای تنفس جانوران دیگر متوقف می شود در نتیجه ممکن است بسیاری از موجودات زنده موجود در طبیعت با از بین رفتن درختان از بین بروند.

۲- برای جلوگیری یا کاهش اثرات قطع بی رویه ی درختان و تخریب جنگلها در زندگی جانداران چه را ه هایی را پیشنهاد می کنید؟

۱- در استفاده از کا غذ صرفه جویی کنیم.
۲- کاغذ های استفاده شده را برای بازیافت جمع آوری کنیم و آن ها را همر اه زباله ها دور نریزیم.
۱۱ – یکی از را ه های حفظ منابع طبیعی چیست ؟

یکی از راه های مناسب حفظ منابع طبیعی، بازیافت است.

۱۲ – آیا کاغذهای زیر را می توان بازیافت کرد؟ چرا؟

خیر – چون
۱- خوشان بازیافتی هستند و مقدار مواد اولیه تولید کاغذ را برا تامین ندارند.
۲- در آن ها رنگ های شیمیایی به کار رفته است.
۳- به مواد دیگری آغشته شده اند.
۴- برای موارد بهداشتی مصرف شده اند .

ایستگاه فکر

به جز بازیافت کاغذ چه راه هایی برای کاهش مصرف منابع طبیعی و حفظ آن ها وجود دارد؟

در مصرف آب و برق و دیگر مواد طبیعی نیز صرفه جویی کنیم .
مواد قابل باز یافت دیگر مانند پلاستیک ها را نیز باز یافت کنیم و از تولید بیهوده آن ها به پرهیزیم. 

 با تقدیر از زحمات خانم پروین دشتی نژاد پور
منبع :http://teacher1384.blogfa.com

معنی و جواب تمرین های درس ششم فارسی ( اخلاق پسندیده )

آداب طعام خوردن
اوّل دست و دهن پاک کند ، آن گاه به کنار خوان حاضر آید و چون بر خوان بنشیند ، دهان فراخ باز نکند و لقمه بزرگ نگیرد ، بلکه اعتدال نگاه داردو طعام نبوید و نگزیند و اگر طعام اندک بود آن را بر دیگران ایثار کند و در لقمه ی دیگران نظر نکند و پیش از دیگران دست باز نگیرد ، بل اگر سیر شده باشد ، تعلّلی می آرد تا دیگران نیز فراغ شوند و اگر درمیان طعام به آب حاجت افتد ، به شتاب نخورد و آواز از دهن بیرون نیارد و چون خلال کند ، اگر درمیان جمعی بود ، در خلال کردن توقف کند .
در هنگام غذا خوردن ابتدا فرد باید دست و دهان خود را بشوید و بعد در کناره سفره حاضر شود ، لقمه های خود را بزرگ نگیرد تا دهانش را بیش از اندازه باز نکند بلکه لقمه هایش در اندازه متوسط باشد وغذارا بو نکند و قسمت های خوب غذارا تنها برای خودش نگذارد و اگر غذا کم است طوری غذا برای خود بکشد که به دیگران بیش از او برسد و در لقمه های دگران دقیق نشود و قبل از دیگران دست از خوردن بر ندارد حتی اگر سیر شده است آرام غذا خوردن را ادامه دهد تا دیگران نیز غذای خود را تمام کنند اگردر بین غذا خوردن به آب احتیاج پیدا کرد ، آب را آهسته بخورد و و هنگام خوردن غذا و نوشیدن آب از دهان خود صدا خارج نکند و اگر خواست از خلال دندان استفاده کند دقت کند که این کار را دربین جمع انجام ندهد .
آداب سخن گفتن

ادامه مطلب

دانلود نمونه سوال بخوانیم و بنویسیم از درس ۱ تا ۴ پایه ششم + پاسخنامه

دانلود نمونه سوال بخوانیم و بنویسیم ششم, دانلود امتحان املا و انشای فارسی ششم

معنی درس اول فارسی (معرفت آفریدگار) کلاس ششم

معنی درس 

این همه خلق را که شما بینید به دین چندین بسیاری ، این همه را خالقی است که آفریدگار ایشان است و نعمت از ایشان از وی است، آفریدگار را به باید پرستیدن و بر نعمت او سپاس داری باید کردن .

تمام این آفریده هایی که شما می بینید که بسیار زیاد همه هستند ، همگی آفریننده ای دارند که آن ها را آفریده است و نعمت هایی که داندن از او است پس باید این آفریننده را به پرستندند و به خاطر نعمت هایش سپاس گذاری کرد .

اندیشه کردن اندر کار خالق و مخلوق روشنایی افزاید اندر دل ، و غفلت از این و نااندیشیدن ، تاریکی افزاید اندر دل ، و نادانی و گمراهی است .

تفکر در مورد آفریننده و آفریده هایش باعث بینایی و معرفت و آگاهی روح و جان می شود و فراموش کردن و فکر نکردن باعث سیاه شدن دل و گمراهی نادانی می شود . (( تاریخ بلعمی ، ابو علی بلعمی ))
باد بهاری وزید از طرف مَرغزار…………… باز به گردون رسید ناله ی هر مرغزار 
در چمنزار باد بهاری وزید و دوباره باعث شد که آواز هر پرنده ای در آسمان بلند شود .
خیزو غنیمت شمار ، جنبش باد ربیع ………..ناله موزون مرغ ،بوی خوش لاله زار 
برخیز و قدر این باد بهاری و آواز آهنگین پرنده ها و بوی خوش لاله زار را بدان و از آن خوب استفاده کن .
هرگل وبرگی که هست یاد خدا می کند ……….بلبل و قمری چه خواند ؟ یاد خداوند گار
تمام گیاهان و گل ها از خدا یاد می کنند آواز بلبل و قمری چه چیزی است ، جزیاد خداوند؟ 
برگ درختان سبز در نظر هوشیار …………..هر ورقش دفتری ست ، معرفت کردگار 
در دید و چشم انسان اندیشمند و هوشیار حتی برگ درختان سبز هم نشانه ای از نشانه های خداوند است .

خود ارزیابی 

۱- چه چیزی سبب افزایش روشنایی دل می شود ؟ 
اندیشیدن در کار آفریننده و توجه به آفریده هایش .
۲- منظور از بیت ( برگ درختان سبز در نظر هوشیار هروروقش دفتری ست ، معرفت کردگار ) چیست ؟
در دید و چشم انسان اندیشمند و هوشیار حتی برگ درختان سبز هم نشانه ای از نشانه های خداوند است .
۳-به نظر شما بلعمی بر چه چیزی تاکید می کند ؟ 
اندیشیدن در نعمت های خداوند و سپاس گذاری به خاطر این نعمت ها 

معنی واژه ها 

خلق = آفریده – مردم / خالق = آفریننده / سپاس داری = سپاس گذاری / افزاید = زیاد می کند / غفلت = بی خبری – فراموش کاری / مرغزار= چمن زار / گردون = آسمان / زار =ناتوان – خسته / خیز = برخیز – بلند شو / غنیمت شمار = قدر فرصت را بدان / جنبش =حرکت – تکان / ربیع = بهار / موزون = آهنگین – هماهنگ / قمری = نوعی پرنده / دفتر= دراینجا منظور کتاب است / معرفت = شناخت از روی علم ودانش وآگاهی .

بنویسیم

فعالیت های درس 

۱-در بیت زیر، شاعر بر غنیمت شمردن چه چیزهایی تأکید می کند؟ 
خیز و غنیمت شمار جنبش باد ربیع ………………… ناله ی موزون مرغ ، بوی خوش لاله زار 

وزش بادبهاری —— آواز پرندگان —— عطر گل های لاله در لاله زار

۲-بیت زیر را به زبان ساده، بنویسید.
برگ در ختان سبز در نظر هوشیار ………………………..هر ورقش دفتری است معرفت کردگار

در نظر آدم هوشیار حتی برگ درختان سبزهم نشانه ای از نشانه ای قدرت پروردگار و کتابی برای شناخت خدا است. 

۳-قافیه های شعر درس را پیدا کنید و بنویسید.

مرغزار ، زار ، لا له زار ، خداوند گار ، کرد گار 

۴-موصوف و صفت ها(ترکیب های وصفی ) را مشخص کنید. 

معرفت آفریدگار، برگ درختان ،ناله ی موزون ،بوی خوش ،باد بهاری

ناله ی موزون، بوی خوش وباد بهاری،ترکیب وصفی یعنی موصوف وصفت هستند.
معرفت آفریدگار و برگ درختان ترکیب اضافی یعنی مضاف و مضاف الیه هستند. 

املا

۱-جاهای خالی را با توجّه به معنای داده شده، کامل کنید و بنویسید.

فاخ…….ه : کوکو ———> فاخته رب…..ع: بهار ——–> ربیع
مو….ون : هماهنگ ——>موزون مَر….. : چمن و سبزه——> مَرغ

۲-چهار کلمه از درس پیدا کنید که یکی از شکل های (( غ )) را داشته باشد.

غنیمت…… مرغ……. مَرغزار……. غفلت

۳-کدام یک از ابیات درس را بیش تر دوست دارید؟ آن را با خطّی خوش بنویسید.

این گزینه سلیقه ای می باشد.

۴-با حروف زیر، چهار کلمه بنویسید که ارزش املایی داشته باشند.
ظ-ق-س-د
ع-ه-ط-ب

قطب – سبد – عقد – عهد – طبس

نگارش

۱-با توجّه به نوشته ی زیر، متن را تا سه سطر ادامه دهید.

شاخ که با میوه هاست سنگ به پا می خورد …………بیدمگر فارغ است از; ستم نابکار

امروز; شاخه ی دیگری از درخت توت ، شکست وبر زمین افتاد .درخت توت ،آهی کشید وبه درخت بید که درآن سوی باغ کودکان کاری به کارش نداشتند خیره شد وبا خود گفت: به راستی که سرنوشت کدام یک از ما بهتر است من که میوه می دهم و مورد ستم قرار می گیرم یا درخت بید همسایه که بار و بر ( میوه ) نمی دهد ولی در طرف دیگر باغ به ظاهر آسوده اما در واقع در تنهایی خود به سر می برد.

۲- با کلمات زیر ، یک متن در چند سطر بنویسید.

بهار ، سوسن ،نرگس ،لاله زار ،مخلوق ، بلبل ،خالق

زمانی که فصل بهار می رسد از طبیعت انتظار سرسبزی و روییدن گل هایی چون سوسن و نرگس داریم . با حضور در لاله زار اولین تصویری که در ذهنمان تداعی می شود چهره ی نورانی شهدا ست و با شنیدن نغمه های بلبلان است که رسیدن فصل بهار را جشن میگیریم وباید همیشه بدانیم که خداوند خالق تمامی مخلوقات است.

۳-کلماتی مرتبط با کلمات زیر بنویسید.

کردگار = خداوند = پروردگار = آفریدگار = خالق
بهار = نسیم = شکوفه = سرسبزی = جوانه

۴-با کلمه ی زیر، یک جمله ی خبری، پرسشی، عاطفی و امری بسازید.
بلبل

جمله ی خبری : بلبل پرنده ای کوچک است.
جمله ی پرسشی :آیا آن بلبل آواز می خواند؟
جمله ی عاطفی : به به آواز بلبل چه گوش نواز است!
جمله ی امری: آن بلبل را از قفس رها کنید.

۵- با توجّه به کلمات زیر، جدول را کامل کنید.
زمستان ، درختان ، مرغزار ، گل ها ، کبوتران ، آسمان

مفرد : زمستان ، مرغزار ، آسمان
جمع: درختان ، گل ها ، کبوتران

کارگاه نویسندگی

هنگام نوشتن باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:
۱-از کاربرد کلمه های گفتاری وشکسته خود داری کنیم.
۲- از تکرار کلمه ها بپرهیزیم.
۳- ساده و خوانا بنویسیم.

۱-با توجه به نکته های یاد داشت شده جمله ی ((اندیشه کردن در کار خالق و مخلوق ، روشنایی افزاید اندر دل ))را به نوشته ای ساده تبدیل کنید.

اندیشیدن در مورد پروردگار و آفریده های اومعرفت و شناخت پروردگار را در ذهن و قلب انسان افزایش می دهد.

۲-با نثر ساده و روان زیبایی های محل زندگی خود رادر یک بند معرفی کنید.

به دلیل تنوع محل زندگی دانش آموزان این فعالیت شخصی است.

۳- ضرب المثل ((شکر; نعمت ، نعمتت افزون کند )) را در یک بند توضیح دهید .

زمانی انسان شکر گذار نعمت های خداوند باشد و از نعمت های خداوند به درستی استفاده کند خداوند از این رفتار انسان راضی خواهد بود و بنابر این نعمت خودرا براین گونه بندگان افزایش می دهد.

برگرفته از وبلاگ :
http://teacher1384.blogfa.com